Ang opsætning af radiator i udhus.

Hej LDS.

Har fået installeret pillefyr i mit udhus. Det er så meningen at jeg skal have trukket slanger ud til 3 radiatoror i hver side af udhuset. Havde en vvs'er oppe og kigge på det. Han mener der skal trækkes 2 slanger til hver radiator. altså 3 fremløb og 3 returer fra fyret i hver side af udhuset.

Jeg forestillede mig jo blot at det skulle laves som et 2-strenget anlæg. Med en retur og et fremløb i hver side af udhuset, med slanger fra både returen og fremløbet til hver radiator.

På hans måde kommer der jo 9 slanger i væggen i hver side af udhuset. Han påstår at det er sådan det laves.

Jeg er nu næsten sikker på at det er 2 strenget i langt de fleste huse.

Er jeg helt galt på den?

Mvh Jacob .

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Jacob.

Og velkommen her på LDS.

Ja desværre er du galt på den, i vore dage trækkes der pex til hver radiator med selvstændige strenge, altså både frem og retur løb til hver.

Jeg kan heller ikke se det smarte i det, ud over at vvs-eren for brugt mere end det dobbelte materiale, men det er fremgangs måden i vore dage.

Hvis du hellere vil have et to strengs anlæg, skal du hen og trække rigtige rør som man gjorde før hen.

Kan nu sagtens selv lave det vil jeg mene.

Men kan jeg ikke bare trække det som jeg vil i pex slange? Vil det ikke fungere som det bør?


Kan nu ikke lige se meningen med det andet end som du siger at der bliver brugt masser af materialer.

tak for svar.

Mvh Jacob
Det er der ingen problemer med. Det burde din VVS'er også vide. Måske det ikkkkkeeee lige er ham du skal vælge når arbejdet skal laves ????  

Det kan sagtens laves i PEX, du skal bare sørge for at slangerne har en stadig stigning hen til udluftningsstederne. Hvis slangen går op og ned vil der blive en luftlomme, der er nærmest umulig at komme af med, hvis der ikke kan luftes ud på toppen. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svar Leif.

Hvordan kan du være du mener det skal være i rigtige rør Jørgen?

Altid rart med lidt inputs.

Mvh Jacob
Diameteren på rigtige rør er noget større end på pex rør, det vil sige et større flov uden det høje tryk, og så er der heller ikke problemer med lidt luft i rørene, hvilket kan give en masse problemer ved brug af pex.
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 12 mar 2014 18:19
Diameteren på rigtige rør er noget større end på pex rør, det vil sige et større flov uden det høje tryk, og så er der heller ikke problemer med lidt luft i rørene, hvilket kan give en masse problemer ved brug af pex.
Øh, det er vist ikke helt rigtigt Jørgen. Du kan få pex i næsten alle de dimintioner du ønsker. Syntes heller ikke det er forfærtentelig dyrt. Det der erfaringsmæssigt hurtigt løber op er fittings.   



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det var jeg så ikke klar over Leif, men er det så ikke noget krumt noget at arbejde med ? Kan det opsættes med få bæringer og så i lige linier.
Skrevet af Håndværkeren på 12 mar 2014 22:12
Det var jeg så ikke klar over Leif, men er det så ikke noget krumt noget at arbejde med ? Kan det opsættes med få bæringer og så i lige linier.
Det er jo problemet med pex og holde en stigning op til udluftningsstedet. Formoder mange brænder næsen på lige det punkt. Der skal mange bæringspunkter til, eller det skal ned/ind støbes trukket i yderrør, for det ikke kommer til at "hænge" diverse steder. 

Personligt foretrækker jeg sorte rør. Men er også så forbandet gammeldags. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så må jeg jo også være ret gammeldags, for jeg vil også foretrækker sorte jern rør. Selvom jeg ikke lige forstår hvorfor man ikke lige så godt kan bruge galvaniserede.
Skrevet af Håndværkeren på 13 mar 2014 09:54
Så må jeg jo også være ret gammeldags, for jeg vil også foretrækker sorte jern rør. Selvom jeg ikke lige forstår hvorfor man ikke lige så godt kan bruge galvaniserede.
  Der sker da heller ikke noget ved og bruge galvaniserede rør, de sorte er bare noget  billigere.  




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis