bjælkelag til 1 sal?

Hej Alle

 Jeg skal til og i gang med at lave første sal og har et par spørgsmål i denne forbindelse, som jeg håber at I kan hjælpe med.

Jeg bor på en gammel landejendom fra 1880, hvor der efter orkanen i 1999 blev etableret nyt tegltag med diffusionsåbent undertag samt veluxvinduer. De nye spær hviler på ydervæggen og er fastgjort i de gamle spær og yderligere med skunkstolper. Der er spær for ca. hver 60-70 cm. Selve stuehuset er 20 m langt og bredden er 7 m. Der er en langsgående væg gennem hele huset. I den eksisterende konstruktion er der et tværgående bjælkelag, som ligger med ca. 140-150 cm afstand (dimensionen er ca. 15 cm * 15 cm og bjælkerne er i god stand). Mine lofter er ophængt mellem de eksisterende bjælker, og jeg har derfor umiddelbart ikke mulighed for at skyde ekstra bjælker ind uden, at det bliver meget omkostningstungt og et urimeligt stort projekt for familien. Tømmeren og jeg har snakket lidt frem og tilbage, og er nok nået frem til, at den bedste løsning er at lægge en rem i hver side af huset langs de nye eksisterende spær. Denne rem kommer til at hvile dels på det eksisterende bjælkelag samt blive ophængt i spærerne, som hviler på ydervæggen. På denne rem fastgøres tværgående 45*145 cm spærtræ med C-C 40 cm. (jf. følgende link bør det være nok http://www.ringstedspaer.dk/hanebaandsspaer.htm ). Ulempen ved denne løsning er selvfølgelig, at jeg hæver mit gulv på førstesalen med 15 cm. På den anden side er jeg meget sikker på, at jeg vil få et stabilt gulv. Oven på dette gulv lægger jeg gulvspånplader og derefter et parketgulv.

Lyder denne løsning fornuftigt eller er der andre muligheder?

Når jeg  har snakket med kommunen har de altid været meget hjælpsomme. Min fornemmmelse er, at jeg skal aflevere tegningerne + overvejelser vedr. brandforhold og de derefter umiddlebart vil godkende projektet. De vil dog også gerne have dokumentation for at spærerne samt etageadskillelsen kan holde (jeg fik ordret at vide, at de aldrig vil kigge på dette, men de vil have noget dokumentation på byggeriet). Det er også min fornemmelse at jeg skal medsende en varmetabsberegning. Nu har jeg kigget på kravene og kan se, at for at opfylde reglerne skal jeg lægge ca. 35-40 cm isolering ind i loftet. Med et relativt smalt hus (som jeg opvarmer med eget brænde) så er jeg i princippet ikke interesseret i at lægge mere end 25 cm ind i loftet, da rummene på førstesalen ellers vil blive alt for smalle. Har I nogle forslag til hvordan man kan komme udenom dette. Har læst, at såfremt der skal foretages urimelige konstruktioner, så kan man godt komme uden om dette, men jeg skal så kompensere på anden vis. Er der nogen som har erfaringer med dette, som de kan dele?

Vh

Martin


 

Martin

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg syntes nu at kommunen har givet dig et svar som kan tolkes som du vil. De forlanger en hvis tykkelse i isoleringen men siger samtidig at de ikke kommer og kontrollere dit arbejde.

Det tolker jeg på den måde, at du laver det som du ønsker, men skriver noget andet i papirerne og "glemmer" så at skrive under på det. Det væsentligste er at du laver en etage adskillelse der er brandsikret efter loven. Når du skal have beboelse oven på er det jo lidt åndsvagt at lave en tyk isolering når du opvarmer første salen også.

Vi må ikke forslå ulovligheder her på LDS. så du gør bare som du har lyst uden at tænke over det jeg har skrevet. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis