Møbelombetrækning - brug for hjælp til et "knappe problem"

Hejsa allesammen
Håber der er en derude som kan hjælpe mig med mit forestående problem.

Jeg er ved at ombetrække en gammel lænestol og det er gået godt indtil nu. Lænestolen har før haft 5 knapper i ryglænet (som var faldet af). Nu skal jeg sætte nye på, ovenpå det nye stof, men hvordan gør man det bedst, når man jo ikke kan sy igennem stolen, og samtidig gerne vil have knappen trukket ind i stolen, som på en pyntepude.
Skal man sy snor ind i stolen inden man beklæder stolen færdig, eller kan man gøre det på en smart måde, efter den er betrukket? - og i så fald hvordan? Håber nogen kan hjælpe mig videre mvh Iben

Stor hilsen fra mig
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Det mest almindelige er at montere knapperne medens bagsiden er åben !
Skal knapperne kunne holde til noget, eller er det bare pynt? Mit bedste bud er, at du køber halvrunde synåle i en stofbutik og noget meget stærk tråd, som kan tåle at blive hevet godt og grundigt i. Så syr du igennem stof og knap 2-3 gange, mens du holder knappen et stykke ude fra ryglænet. Så hiver du godt i snoren, til knappen bliver hevet ind til ryglænet. Tror du kan hæfte den ved at vikle snoren nogle gange rundt om sig selv bag knappen og måske en gang igennem stoffet.
Var det overhovedet forståeligt?

Mvh Gitte

Hej Gitte.

Jeg tror der er noget du har misforstået, det er ikke bare en knap der skal sidde til pynt, den har det formål at den trækker stoffet ind så der opstår en fordybning i betrækket. Det er på en måde også en form for pynt men altså med et andet formål. Og det kan du kun bruge den specielle lange nål som møbelpolstre bruger, kaldes også en sække nål, og den nål du kalder halvrund hedder altså en Krumnål !

Når man syr knapper på stof som du beskriver, trækker man ikke bare tråden rundt om den tråd der går mellem stof og knap, man lægger halvstik omkring og afslutter rigtig nok ved at trække tråden ned under og afklippe på bagsiden. Hvis dette ikke er muligt stikker man nålen op igen lidt væk fra knappe og afklipper helt tæt på stoffet.

Der er i øvrigt den lille ting at skal knappen holdes lidt ud fra stoffet så der dannes det der hedder en trense, lægger man lige en tændstik imellem knap og stof medens man syr den fast. Så fjernes tændstikken og man lægger en 3-4 halvstik omkring trensen. du kan også lægge knaphuls sting omkring trensen, det er det mest korrekte.

Nu spør' jeg lige dumt.
Kunne man ikke sy den fast med elastik, så den selv trækker sig på plads ?

Altså en elastik stikkes igennem stolens stof og ind i stolens gjorde, som et U, så monteres knappen i den ene ende af elastikken, der trækkes til og den anden ende fastgøres med halvstik, omkring sig selv og knappens bagside ?

Bare en tanke, selvom håndværkeren nok har liiiidt mere forstand på dette emne end jeg nogensinde får  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
jamen er det ikke herligt... så sparer man både jule og fødselsdagsgaverne, når børnene er travlt optaget af at hive i knapper, og de er svære at hive af 

Nej seriøst, jeg har da også undret mig over hvordan de får knapperne i en Chesterfield sofa til at sidde som de gør. Men din forklaring med at sætte dem på inden bagbeklædningen giver jo mening (tænk at jeg ikke kunne lure det)

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ellastik bliver også mørt inden der går ret mange år, så det bliver nok en evindelig skiften ud der hvis ..............

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja du syr knapperne i før du betrækker bagsiden.

Brugte en hjemme-gjort "speciel nål" lavet af en stump ståltråd 2 - 3 mm tyk,  spids i den ene ende og banket flad i den anden, hvor i jeg borede et passende hul til snoren jeg gjorde knapperne fast med.

Det virkede perfekt og var i alle tilfælde lav-teknologisk og kostede ikke mange øre at lave.

Ingen grund til at købe, (og bruge tid på det) om man laver det selv.

Er så "kun" om at få strammet snorene ens. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hør Pindesnitter, du ved så meget. Hvor meget er en Krilli millimeter

Nå synes du det Håndværkeren  (Jørgen)

Det synes jeg nu ikke at jeg gør, pindesnitter er da ok, der går ikke noget af mig ved at du kalder mig det, bliver ikke det mindste fornærmet.

Men jeg har afprøvet måden at lave en sådan nål til dette formål, og ved at det virker

Men en krilli millimeter ved jeg ingenting om, vil du ikke "løfte sløret" for mig? (er jo ikke over hækken her)

Hav nu en rigtig god aften & en snarlig god Påske til alle.

Du har da altid været hjælpsom overfor mig, tak for det.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis