Kolonihavehus, fugtplettet tapet

Hej I forum
Har overtaget min fars gamle kolonihavehus. Der har været brand med efterfølgende vandskade i soveværelset, men alt er nu tørt og ingen svamp. Tapetet er blevet løst forneden på den ene væg og er plettet brunligt/gulligt.
Spørgsmålet går på, om tapetet skal fjernes eller om det kan sættes fast igen og males?
På forhånd tak fra en nybegynder

Nybegynder :
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pil du hellere den gamle tapet ned og start forfra, det andet bliver noget lpperi i evighed.
Tak for svar 😊 jeg må igang med at få hevet det tapet ned. Et tip til hurtig fjernelse af tapet? Ja er virkelig novice indenfor gør-det-selv

Nybegynder :
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis tapetet ikke slipper selv, så kan du købe noget, som hedder "tapetopløser" i byggemarkeder og hos farvehandlere (billigst i Røverkøb), som man blander med vand og ruller på med en malerrulle. Du skal først ridse tapeten med en papirtiger, som du bare kører rundt på tapeten med, det er nemt og hurtigt - så kan tapetopløseren nemlig trænge ind i tapetet.
Så dækker man med tynd afdækningsplast og lader det sidde som der står på flasken. Plasten klistrer til det våde tapet, så det hænger af sig selv. Når du så fjerner plasten igen , er tapetet lige til at løsne med en spartel - du skal selvfølgelig ikke fjerne det i hele rummet på én gang, men lidt efter lidt, efterhånden som du kommer frem og kan tage det af, mens det stadig er fugtigt.
Det er nemmere end metoden med en tapetafdamper, hvor man skal stå og dampe på en lille flade ad gangen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis tapetet er meget løst og du kan rive det af uden opløser, kan der få steder være mindre områder, hvor tapetet sidder bedre fast. Er det sådan, behøver du ikke opløseren, så kan du nøjes med en forstøver med lidt vand i, som du sprøjter med til at opløse det lidt, så det slipper nemmere, når du står med spartlen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for tip

Nybegynder :
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Varmt vand evt lidt sæbe virker i mange tilfælde ligeså godt som dyrt tapetopløser. Hvis det ikke er ret meget, ville jeg ikke investere i opløser. Ridse tapetet med en hobbykniv, opløse det godt med noget varmt vand og så knofedt.
Bruger aldrig Salomes måde, selvom jeg damper mange mange lejligheder af om året. Sider det godt fast, vil jeg som regel bruge en tapet afdamper, sider det mindre løst varmt vand.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er ingen strøm derude så det er nemt at afgøre

Nybegynder :
Fair nok - jeg synes dog ikke, at vand alene gør tricket, hvis tapetet sidder godt fast. Vand med sæbe eller uden løber simpelthen for hurtigt af til at kunne opløse ordentligt, med opløseren bliver det "bundet" bedre til væggen, og er nemmere at fjerne.
Og altså, så dyrt er opløser ikke, i Røverkøb koster en liter nogle og fyrre kroner, og det skal jo blandes med vand, så der er til mange kvadratmeter i sådan en.
Jeg har prøvet en damper, og det virkede også fint, jeg syntes bare, det var irriterende med al den varme damp - især i de mindre rum. Ude i entréen i min gamle lejlighed, hvor jeg dampede det af, sad tapetet så fast, at man skulle dampe så meget, at det til sidst regnede ned fra loftet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En ganske almindelig have sprøjte med vand kan altså også gøre meget hvis tapetlaget ikke er for tykt. Sprøjt vandet på lad det sidde en 10 minutters tid og brug så en spartel til at trække det af med.
Skyder lige et tip ind til efter du har tapetseret, nu jeg (sowwy) har reklameret for Røverkøbs tapetopløser, og du skriver, du er novice . Gå ikke altid efter den billigste pris hvad angår maling - køb kvalitet . Der er megameget forskel på maling, og noget af det billigste er virkelig noget møg at arbejde med, det dækker ikke ordentligt, så man skal male flere gange og kan være som at rulle med lim, urgh. Så hvis du ikke i forvejen har en maling, du godt kan lide (det får man tit efter at have prøvet et par stykker), så søg på nettet efter kvalitetstests af maling eller spørg dig lidt for.
Der er i øvrigt indtil flere netbutikker med billigere priser på mange af de gode mærker af maling .
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også