Hjørnet maling/lak fremgangsmåde


Så blev 1½ års misundelse/idé/opsamling af nødvendigt info/ressourcer endelig startet. 

Nu er al MDF´en så skåret til og næsten alt er limet og skruet. 

Men hvad så nu? Der skal akvariesilikone i samtlige samlinger, der skal lakeres med skibslak indvendigt og almindelig møbel lak udvendigt. Men fuger man før eller efter lakken? Er det meget vigtigt at hvad end man påfører først, er gennemtørt, før man påfører det næste? Skal træet mættes før lakering ud-/indvendig? Ydersiden af både ovre og underdel skal der vådmonteres højglans folie, derfor ingen farve inden.
Jeg tænker at indersiden af underskabet blot skal males sort, da der alligevel kommer låger på, på et tidspunkt. Men skal der grundes først? Eller kan jeg bare male med den ønskede farve? 

Følgende link giver adgang til kort bygge process indtil videre. 
Skal lige siges at jeg bygger ved min kammerat, da kæresten og tre unger nok ikke vil syntes om at jeg bruger halvdelen af lejligheden på terrarie. Og selvfølgelig vælger min kammerat, midt i byggeprojektet, at han skal flytte, derfor det udenom liggende rod. Alle kommentarer er velkommen, ris som ros, gode råd, tips og tricks. 

https://plus.google.com/photos/115889489346696350417/albums/5989262737942673569
56 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke male / lakere på silikone, så det giver jo sig selv. Husk at fortynde lak og maling ved de første lag ! 
Det giver ikke selv , med mindre man ved det, og det var grunden til at jeg spurgte. øverst indvendigt skal være HELT tæt da det bliverudsat ffor høj fugtighed, så der skal uanset hvad, silikone i samlinger, kan jeg så gøre det efter lakken?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Og med hensyn til at fortynde, hvilke forhold og med hvad? Er helt nybegynder til det her og er sku lidt nervøs da jeg konstant høre om MDF og fugt = dårlig kombi.
Kunne du forestille dig at tætne med en byggefuge i stedet. Evt. en MS polymer som er tilsat mug oh skimmelhindrende midler, er elastisk og kan overmales?

Indvendigt i underdelen, ville jeg nok undlade at grunde, da den vel ikke skal kunne holde til det store slid.

Overmalingsintervaller/tørretider skal altid overholdes.

Fortynd evt. lakken 10-15% ved første påføring, inden færdiglakering.

Fug inden du maler.

Du skal fortynde med det samme opløsningsmiddel som er i lakken. Det står på bøtten og er muligvis terpentin.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har læst på flere reptil forummer, hvor andre viser deres egne projekter og når det kommer til samlingerne, så har alle andre brugt akvarie silikone. Jeg går ud fra at det er grundet modstandsdygtighed overfor vand, mug og skimmel hæmmende og på ingen måde afgiver noget gift, er heller om det så blev udsat for høj fugtighed og sådan. Så hvis det du nævner, lever op til samme kriterier, så kan det vel godt bruges. Men hvad er fordelen ved det ene frem for det andet?

Inderside underdelen, ingen grunder, tjek! Men hvad med fugten i malingen? Det er måske ikke alene nok til at træet "skaber" sig?

Så skriver du, 'fug inden du maler'. Hvor henne? Det er kun indersiden af øverste del der skal fuges. ville man ik kunne fuges efter lak? Og hvorfor spæde lakken op?

Mange spørgsmål, jeg ved det, men vil helst være så sikker så muligt, før jeg kaster mig ud i det. Og mange tak for svar.
Skrevet af Buchwald på 11 mar 2014 09:56



Og med hensyn til at fortynde, hvilke forhold og med hvad? Er helt nybegynder til det her og er sku lidt nervøs da jeg konstant høre om MDF og fugt = dårlig kombi.

Ja det er en meget dårlig kombination, og det er da lidt underligt at du ikke retter dig efter andres erfaring med hensyn til fugt og MDF plade, når du lige så let kunne have lavet det af en vandfast krydsfiner

Grunden til at man fortynder lakken er at den så nemmere trænger ned i træet, når den har fået første lag skal der slibes og lakeres igen med en fortyndet lak, slib igen og giv den det endelige lag.







Fordi det samtidig er blevet rost for at være nemt at arbejde med, holder formen og får en flot finish.

Hvad korn skal man bruge til slibning? Og når man går i farvehandleren, hedder det så noget specielt? Altså lakken til ydersiden?

Nu skal jeg lige høre ? Er det klar lak vi snakker om eller en lakmaling ?

Korn 400 vil være fint nok til slibning !

Så har jeg lige været nede og snakke med den flinke farvehandler. Han siger at vådmontering af folie på en møbellak er lettere risiko fuldt, da de fleste lak er vandbaseret. Risiko for nedbrydelse og opsvulmning af lakken. Og hvis det så skal være en olie/terpentin baseret lak, tvivler han på om folien vil binde. Så lige nu er jeg tilbage hvor jeg startede.

For lige at danne overblik og opsummere, ydersiden af hele møblet ønsker jeg sort, så blankt og tæt på højglans som muligt. Efter at ha læst diverse steder er det næsten umuligt at lave selv, så derfor valgte jeg at gå efter folie. Min tanke var så at man skulle lakere inden man satte folie på, da det så er helt forseglet for fugt.(vådmontering da der ikke er noget der hedder "hov" hvis ikke man bruger vand) Indersiden af underskabet skal blot være sort, behøver ikke nogen glans. Indersiden af overskabet skal være 120% vandtæt og giftfrit, da der skal gå dyr der kræver høj fugtighed i, farven deri er uden betydning, da der skal bygges diverse ting op derinde og man ikke kommer til at se noget af træværket.
Der er yderligere 46 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også