Ukrutsdug

Hej jeg har fået godt med skvalderkål i mit rohdodendron bed,nu påtænker jeg at lægge en ukrutsdug over det hele . Er det smart,kommer der nok vand igennem til mine store planter( ca 2 m høje) Mvh Søren.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En ukrudtsdug skal lægges ned før ukrudtet kommer , skvalderkål vil trives godt nede under u dugen og forsætte med at sprede sig , hvis du vil kvæle dem så er sort plast i flere lag en mulighed , det bedste er at fjerne alt det der er over jorden med et hakkejern regelmæsigt , det vil slå kålen ihjeld.................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Du kan jo også spise dig igennem skvalderkålen.
Den smager faktisk godt både rå i salatskålen og tilberedt hakket som du ville bruge spinat  

Nej, skvalderkål er afsindig hård plante at komme til livs, og det eneste der rigtigt virker er at stresse planten ved at skære bladene af lige så snart den kommer igennem jorden. Selv Round-up virker dårligt på den.

Hvis du forsøger at grave den op, skal der ikke en ret stor rod stump til, at den bare begynder forfra   

I vores sidste hus, opgav jeg kampen og såede græs, for skvalderkålen kan ikke klare plæneklipperen  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
round up virker ikke på skvallerkål, da round up hæmmer optagelsen af sollys, men da skvallerkål også trives i skygge, vil den kun tro det er mørkt og vokse endnu kraftigere. jeg vandt kampen efter 5 år, nippede dem hver dag når de kom op, det sidste år kom de kun engang imellem, det kræver tålmodighed.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Skrevet af Henrik S på 12 mar 2014 20:32
round up virker ikke på skvallerkål, da round up hæmmer optagelsen af sollys, men da skvallerkål også trives i skygge, vil den kun tro det er mørkt og vokse endnu kraftigere. jeg vandt kampen efter 5 år, nippede dem hver dag når de kom op, det sidste år kom de kun engang imellem, det kræver tålmodighed.
Din metode til at bekæmpe skvalderkål fungerer netop ved at du hindrer plantens fotosyntese og dermed udsulter den. Så din konklusion vedr. glyphosats virkning er ikke helt korrekt.

Problemet med skvalderkål er at den udover frøformering også breder sig ved rodskud. Det vil sige, at den samlede plante - hvis rodskuddene er intakte - kan være meget stor. Forudsætningen for god virkning med glyphosat er derfor at hele planten rammes samt at opløsningen er kraftigere end hvad der almindeligvis er nødvendigt for at slå en enkeltplante ihjel.

Annonce
Hvis du har brugt den round up der kan købes i Danmark, kan jeg godt forstå at din skvalderkål bare gror videre, det er sy fortyndet så det praktisk talt er ugiftigt. Jeg køber mit hos en landmand hvor 1 liter skal blandes med 1000 l. vand jeg blander det så med 1 dl. til 15 liter vand og så kan jeg love dig for at der ikke er noget der over lever bare et par dråber.
Hva`med vores grundvand  , man lukker vandboringer hver dag på grund af uhæmmet brug af pesticider.................

   elektriker fra jævnstrømmens tid

Det grundvand vi har her på egnen er aldeles udrikkeligt, der er et alt for højt indhold af okker og andre ting som er uegnet til dyr og mennesker. Og da vand ikke kan løbe opad er der ingen grund til den store bekymring, når man bor nede i et hul !

Jeg sprøjter kun en gang her i foråret, resten af året får den med buskrydderen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis