Ujævn og hullet have NEED HELP!

Godaften folkens! jeg er lige flyttet ind i et gammelt super lækkert lille hus med have til med skov omkring, det er vildt idyllisk men min græs plæne er simpelthen til at få ondt i hovedet af! Den er fyldt med huller fra mosegrise (fornemmelse ikke fakta) og den er bare generelt møj ujævn. Jeg har brug for information til hvad jeg kan gøre ved den for at få en flot græsplæne. Her snakker jeg både at jævne plænen fjerne huller, fjerne mosegrise hvis det er tilfældet, og så hvilken type græs jeg burde så' i min have. Haven skal selvfølgelig være til ren hygge og egnet til at plante div frugt buske som Ribs, stikkelsbær, solbær, og hvis det er muligt tyttebær som jeg har læst kræver en "sur" jord ? noget med flis tror jeg, jeg kom frem til. 


Jeg håber der er nogen der er friske på at give mig noget hjælp så jeg kan komme igang inden det er for sent

Oh havde lige glemt. Jeg skal have høns til æglægning og eventuelt kød hvis de små damer bliver trætte og ikke lige magter eller er villig til at lægge æg de skal også gene få noget ud af jorden eller haven i sig selv. 

Lige lidt info om mig. Jeg vi absolut ikke have nogen planter i min have som jeg ikke kan spise eller få noget ud af som i sidste ende giver mig noget på bordet. Jeg er klar over der er ting som bliver nød ti at være der, som græs men UDOVER det så hjælp mig med at finde det rette og hvis det er, så alternativer til noget jeg skal have i min have som jeg kan få noget ud af.

På forhånd tak

Balder.

If you can't eat it, don't put it in your garden!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 Velkommen her på LDS

Med hensyn til mosegrise, du kan måske godt fjerne dem for i år, men de kommer igen og igen år efter år når du bor sådan et sted.

Der findes masser af have bøger du kan læse om emnet, men du må selv gøre dig dine erfaringer. Du må ikke forvente at du i løbet af et år bare har den perfekte have, der går mange år inden det køre der ud af og der skal meget vedlige holdelse til.

Først velkommen 
Jeg råder altid ny tilflyttere til at tage et års ro, inden de går amok i haven.

Årsag: Du aner ikke hvad der gemmer sig under jordoverfladen af spændende ting( løgvægster mm) før du har boet der et år (alt efter hvad tid på året du flytter ind) og det ville da være synd at en masse ting som du senere ville blive glad for(eller du skal ud og give mange penge for), bliver fjernet fordi du er lidt ivrig med at komme igang.

Du kan altid grave løgene op, når de er færdige med at blomstre, og flytte dem til et sted hvor du vil ha' dem.

Når det så er sagt, ville jeg nok fræse græsplænen op og starte forfra. Jeg er selv flyttet ind i et hus med en hullet og bulet græsplæne, fyldt med mos, og den er et helvede at slå  

Som sagt: Brug din energi på huset det første år, og nyd haven som den er, mens du lægger store planer til næste år.

PS: Så har du også en god undskyldning for at sidde og "planlægge" med en kop kaffe eller øl 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Godaften ! Tak for jeres svar Jeg hev nogen fliser op af plænen her til aften som lagde under det store stykke mos jeg havde i haven. under dem var der noget der lignede en gang til mus eller måske noget i samme størrelse, kan det være mosegrise ? Og i forhold til at holde dem væk kom jeg frem til fælder, men jeg har kat, kan eller kunne han finde på at hoppe i fælden ? Hvis det var en mulighed må jeg holde mig fra fælderne.

@ Håndværkeren Ang bøger ja. Der er bare et så massivt et spektrum af viden i de bøger at jeg ikke kan finde hoved eller hale i det. Derfor tænkte jeg at jeg ville præcisere mine spørgsmål her inde for at få mere konkrete svar

@PinkHenrik Super fedt og folk burde nok følge det. I det her tilfælde dog har jeg boet næsten lige op af den grund med min bror og kender min udlejer ret godt, og vi har snakket frem og tillbage flere gange om grunden og hvad der gror i den. Det er græs og æble træer ikke andet de sidste 5 år. Ting tager den tid ting tager det er helt klart Men plænen gider jeg bare ikke se på, hellere glo på en plæne der er ved at blive lavet til noget bedre end hvad det er nu. :p Jeg skal se om jeg kan finde en fræser jeg kan låne et sted. Jeg fandt også ud af idag at min plæne er ret sandet (efter min egen viden) Men jeg kan tage billeder hvis det er nødvendigt for at konstatere hvad det er. Jeg har også en masse skud som er kommet op fra div træer som har fået lov till at skyde op over årende dem er jeg ved at fjerne, men hold da lige op det er hårdt at trække dem op!

Lige en sidste ting, Er en 100% mos belagt have/plæne en dårlig ting ? er det skidt for planterne eller jorden i sig selv ?

If you can't eat it, don't put it in your garden!

Problemet med mos er følgende: det overtager plænen kvæler alt andet i haven efter hånden. Mos har et meget kort rodnet hvilket betyder at løber du rundt og sparker bold eller anden lidt hurtig bevægelse, sparker du let mossen fri af jorden og får bare pletter.

Nu ved jeg jo ikke hvor stor din plæne er, men den skal altså fræses mere end en gang, den skal faktisk fræses på kryds og tværs ad flere gange og du skal rive det tørre græs / mos af jorden. Så kan du rette den af og afslutte med at tromle også på kryds og tværs inden du sår nyt græs.

Ahh sådan noget møj! mos er super lækkert at gå på men planterne skal ikke dø på grund af det, det er helt sikkert Min have er en små 10m bred 15-18m lang. Med 2 semi store æble træer. Føler ikke det er en ret stor have Er der vente tid mellem fræsningen ? eller kan jeg bare køre haven rundt en gang om dagen eller skal den have tid, så måske en gang om ugen ?

If you can't eat it, don't put it in your garden!
Annonce

De første par gange køre du bare løs, her efter skal det græs og mos der ligger på overfladen lige have lov til at tørre lidt, så er det nemmere at rive af uden at få en masse jord med.

Vær du kun glad ved at din plæne ikke er så stor, jeg har knapt 1000 m2 græsplæne at slås med.

Super jamen så må jeg igang efter jeg har fået et par rødder op 1000 m2 nej tak!

If you can't eat it, don't put it in your garden!
Du kan også gøre som jeg har gjort: Lær at elske din mos 


Dette er ikke et billede fra min have, men saxet fra nettet...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Henrik jeg synes mos er noget af det bedste der findes! Jeg vil bare ikke have det i haven hvis det kvæler bærbuske eller andet hele min plæne kunne være mos for min skyld

If you can't eat it, don't put it in your garden!
Du kan jo lægge en dug rundt om buskene så der ikke kan gro noget omkring stammen. Det gør det så nemt at slå græsset, for der står så ikke græs der skal sæbehandles med trimmeren fordi plæne klipperen ikke kan nå ind.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis