Brugsvand pludselig ikke varmt i gulvvarmeanlæg med pillefyr

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvordan mit gulvvarmeanlæg fungerer. Jeg får pludselig ikke varmt brugsvand, men selve gulvvarmen virker fint. Når jeg sætter min el-patron til virker den, dvs. masser af varmt vand.

Jeg havde en vvs,er ude, som lirkede på stiften i den hvide termostat, og det hjalp lidt men ikke meget. Han har en anden gang sagt, at jeg ikke må stille den højere end 3, pga. gulvvarmen ikke må være over 35-40 gr., men hvordan hænger det sammen med at hvis jeg sætter den op på 7, får jeg varmere brugsvand, men også dermed varmere vand i gulvet?? Sidste år stod den altid på 3 og der var brugsvandet ok.

Altså er det den samme termostat der regulerer brugsvand og gulvvarmevand?

Min kæreste har "luftet" den blå ventil ud, men det var åbenbart trykket. Vvs`eren sagde at det nok ikke betød noget, men nu drypper afløbshanen udenfor, som det ses på billedet og der kom jo også en del vand ud da han tog trykket.

Derudover forstår jeg ikke, at det der ses på billede 1040752 til venstre, som jeg troede var en ekspansionsbeholder, siger vvs`eren ikke er koblet til, det er fra et tidligere anlæg, men skal der ikke være en ekspansionsbeholder?

På forhånd tak, hvis der er nogen, der kan svare på spørgsmålene.


Herdis
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Herdis på 10 mar 2014 15:19

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvordan mit gulvvarmeanlæg fungerer. Jeg får pludselig ikke varmt brugsvand, men selve gulvvarmen virker fint. Når jeg sætter min el-patron til virker den, dvs. masser af varmt vand.

Jeg havde en vvs,er ude, som lirkede på stiften i den hvide termostat, og det hjalp lidt men ikke meget. Han har en anden gang sagt, at jeg ikke må stille den højere end 3, pga. gulvvarmen ikke må være over 35-40 gr., men hvordan hænger det sammen med at hvis jeg sætter den op på 7, får jeg varmere brugsvand, men også dermed varmere vand i gulvet?? Sidste år stod den altid på 3 og der var brugsvandet ok.

Altså er det den samme termostat der regulerer brugsvand og gulvvarmevand?

Min kæreste har "luftet" den blå ventil ud, men det var åbenbart trykket. Vvs`eren sagde at det nok ikke betød noget, men nu drypper afløbshanen udenfor, som det ses på billedet og der kom jo også en del vand ud da han tog trykket.

Derudover forstår jeg ikke, at det der ses på billede 1040752 til venstre, som jeg troede var en ekspansionsbeholder, siger vvs`eren ikke er koblet til, det er fra et tidligere anlæg, men skal der ikke være en ekspansionsbeholder?

På forhånd tak, hvis der er nogen, der kan svare på spørgsmålene.

Nu er det jo lidt svært og se noget på  billeder der syntes totalt fraværende.  Kan vi ikke lige få dem sat på før ......... 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja det var bedre med skillerierne.  

Den blå ventil skal tage trykket, hvis det bliver for højt i VVB. Det er ganske normalt den kan finde på at give en smule hvis VVB lige er blevet tømt for varmt vand og indholdet bliver varmet op på ny. Hvis den giver vand hele tiden er den defekt.

Kan ikke give dig nogen forklaring om sammenhænget med gulvvarmen og temperatur i VVB. Der burde nemlig ingen være. Men der burde være en anden ventil der har en føler i VVB, den kan du regulere temperatyren i VVB med. Men reguleringen kan vist også sidde i styringen på nogle moderne pillefyr. Men der er der garenteret nogle der ved betydeligt mere om end jeg. 

 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Åh ja. Hvor høj (lav) er temperaturen i VVB ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svar.
Jeg vil tro temperaturen i hanerne er omkring 25 gr. om morgenen, når pillefyret har kørt hele natten og huset er opvarmet til 20 gr. Det kører kun om natten nu hvor det ikke er så koldt.


Herdis
Annonce
Puha, den temperatur kan få en til at springe morgenbadet over.  

Undre mig så over hvad jeres kedeltemperatur ligger på ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
VVB = varmtvandsbeholder, hvis det forvirrede dig.
Hvad står de forskellige termometre på?
Kedeltemperatur er 59 og termometerne står på ca. 40, men det er lidt forskelligt. Gulvvarmetermometeret viser 35 gr. når termostaten står på 3

Herdis
Den termostat du har, den hvide. Det kunne ligne en 3 vejs ventil. Dvs. Du kan varme både vvb og gulvvarme op samtidig. Placeringen af den cirkulation pumpe er ikke optimal. Det ligner den pumpe skal sørge for både gulv og vvb.
Mit gæt er at ventilen til den hvide termostat er i stykker.
Hjælper det hvis du sætter cirkulationspumpe på højeste trin eller Laveste trin?
Jeg har tænkt på at prøve at stille på cirkulationspumpen men jeg er lidt nervøs for det, da jeg ikke aner hvad det betyder??
Jeg har selv tænkt på at ventilen måske er i stykker og det med trevejsventil, hvad betyder det?? Man kan jo kun stille den til en placering på skalaen.
Det højre runde termometer står på 40 gr., og det venstre på 60 gr. Det aflange der måler gulvvarmen ligger på 35 -40 gr. Dette en når anlægget har kørt hele natten.
Afløbsslangen fra varmtvandsbeholderen drypper stadig.

Herdis
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis