Brugsvand pludselig ikke varmt i gulvvarmeanlæg med pillefyr

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvordan mit gulvvarmeanlæg fungerer. Jeg får pludselig ikke varmt brugsvand, men selve gulvvarmen virker fint. Når jeg sætter min el-patron til virker den, dvs. masser af varmt vand.

Jeg havde en vvs,er ude, som lirkede på stiften i den hvide termostat, og det hjalp lidt men ikke meget. Han har en anden gang sagt, at jeg ikke må stille den højere end 3, pga. gulvvarmen ikke må være over 35-40 gr., men hvordan hænger det sammen med at hvis jeg sætter den op på 7, får jeg varmere brugsvand, men også dermed varmere vand i gulvet?? Sidste år stod den altid på 3 og der var brugsvandet ok.

Altså er det den samme termostat der regulerer brugsvand og gulvvarmevand?

Min kæreste har "luftet" den blå ventil ud, men det var åbenbart trykket. Vvs`eren sagde at det nok ikke betød noget, men nu drypper afløbshanen udenfor, som det ses på billedet og der kom jo også en del vand ud da han tog trykket.

Derudover forstår jeg ikke, at det der ses på billede 1040752 til venstre, som jeg troede var en ekspansionsbeholder, siger vvs`eren ikke er koblet til, det er fra et tidligere anlæg, men skal der ikke være en ekspansionsbeholder?

På forhånd tak, hvis der er nogen, der kan svare på spørgsmålene.

Herdis
Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvordan... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg faktisk ret uenig med Subwoolf. Den hvide ventil er ok og skal stå så fremløbstemperaturen til gulvvarmen ligger på de 35 grader.  Den viste pumpe syntes at sidde korrekt på den plads den bør på et gulvvarmeanlæg.

Der er helt sikkert en grund til VVB hænger helt oppe under loftet. Mit gæt er at grunden hedder naturlig cirkulation, forudsat der ikke er en skjult pumpe et sted bag kedlen.

Men Herdis. Hvis du skal fejlfinde på dit anlæg bør du lade fyret køre et døgns tid så du er helt sikker på gulvvarmen ikke sutter alt varmen og derefter aflæse hvad der står på termometeret, der forhåbentelig er på røret mellem  toppen af kedlen og VVB. Måske det faktisk kan lykkes dig og få varmt vand uden og tænde for elpatronen overhovedet. 

Der er rigtig mange ting der kan gå galt i et anlæg, hvor en del kører via naturlig cirkulation og resten med pumpe.

Nu ved jeg ikke hvilket fabrikat og type VVB er. Gennem min optik ligner det en VVB der kun er lavet til oprejst montering. Og det kan bla. give problemer med og få den udluftet, hvilket igen 100% gør, den ingen varmt vand vil producere ved naturlig cirkulation.

Der er så mange menner ved anlæget. Prøv lige som foreslået omkring driften. Det er naturligvis fyfy og køre el gennem patronen i VVB.   

Har du nogen ide om hvor meget vand, der drypper fra overtryksventilen i døgnet. ???  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
I øvrigt Herdis. Må vi ikke se hvad der gemmer der sig nede bag ved den flotte, og sikkert helt uundværlige opstavling for et fyrrum, der skjuler rørføringen  nede bag kedlen ???  

Åh ja, ekspangtionsbeholder. Vil også antage den opstilling øverst til vendstre var expangtionen. Du har ret, der SKAL være en expangtionsbeholder på et fyringsanlæg.  

Lad os nu lige se hvad opstavlingen gemmer før ............  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nå, så kom jeg lidt videre med det hele. Fik skruet termostaten af og stiften havde sat sig fast igen, (vvs´eren havde ellers løsnet den), men kunne høre at vandet nu løb op. Kæresten fyldte mere vand på vvb, og nu drypper den ikke ret meget. Før dryppede den et par liter i døgnet.

Vandet er blevet varmere dog ikke som tidligere, så måske skal termostaten skiftes.

Ja så fandt vi ud af at ekspansionsbeholderen er tilsluttet, så det undrer mig meget at vvs´eren sagde, at den ikke var.

Hvad der gemmer sig,- ja det er bl.a. det jeg har haft store kvaler med at få styr på. Det er et inferno af rør, slanger og ventiler osv. Jeg overtog huset sidste år som sådan. Den ene slange er dog en genial støvsuger til asken og den kan jeg heldigvis godt finde ud af.

Tak for deltagelse til alle.

Hilsen Herdis

Herdis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis