Gulv og isolering - skal man altid bruge dampspærre?

Hej alle, kan se at dette emne generelt (gulvisolering med krybekælder under) er en klassiker, men ih, hvor er der dog delte meninger om det, så håber, det er ok jeg spørger her alligevel, for jeg bliver ved med at være i tvivl, og vil selvfølgelig ikke lave noget forkert. Undskylder indlæggets længde, men jeg prøver at få så mange oplysninger som muligt med.
Det, jeg ligesom kan se er, at den korrekte måde at isolere på kommer lidt an på præcis hvordan konstruktionen af huset er. Jeg skal have en energirådgiver/konsulent ud, har fået råd af en over telefonen, men vil meget gerne have jeres mening også. 

Mit dejlige hus er pt. totalt uisoleret under gulvene, hvilket jo ikke er så dejligt. Samtidig er gulvene virkelig hærgede og nogle steder er der end ikke brædder, bare gamle og halvødelagte spånplader (tidligere ejer havde vægtilvægtæpper på. Så gulvene skal op i alle rum i stueetagen i husets hovedbygning, og så skal der jo isoleres under, inden de nye gulve lægges. Kæmpe arbejde, I know, men jeg tager det et rum ad gangen. 

Huset er en patriciervilla fra 1920, og nu har jeg fået bedre syn på krybekælderen, da jeg i entreen (som er ca. 5 kvm) har brækket halvdelen af gulvet op og vil starte der. Krybekælderen er omkring 55 cm fra gulvet og op til gulvbrædderne. Det er et jordgulv, men det ser ud til at der er en eller anden form for delvist fast stengulv/stenoverflade dernede - jeg har fejet og fjernet en masse roderi, træstykker og sten i det område, hvor jeg har åbnet. Nogle steder der det dog mere "jordet/sandet". 
Der er helt tørt dernede, men nogle af strøerne er lidt medtagne mens andre ser fine ud, så der har nok gennem de sidste knap 100 år huset har stået været fugtige perioder dernede, forestiller jeg mig. 

Ventilationsristene er kun 10x10 cm, og flere af dem var delvist tilstoppede af maling og kitrester, så dem er jeg ved at rense, så de ventilerer bedre. Jeg kan dog læse mig til, at de bør være 10x15 cm og med 6 m mellem hver, så der burde være flere af dem, end der er. Så der skal under alle omstændigheder laves nogle flere ventilationsriste i fundamentet, er jeg indstillet på. 

Jeg har som sagt rådført mig med en energikonsulent over telefon, men mangler stadig at få en ud. 
Hans råd i forhold til måden at gøre det på var som følger:
Under strøerne (som er 10x10 cm tykke) sættes forskallingsbrædder til at bære isoleringen i mellemrummene mellem strøerne. Oven på forskallingsbrædderne lægges vindpap, som så ligger op omkring strøerne og ned igen i næste mellemrum. I mellemrummene lægges rockwool-flexibatts helt op til kanten. Herpå lægges det nye gulv.
Altså bliver der 100 mm isolering, hvilket jo ikke er gigameget, men dog hjælper en hel del i forhold til ingenting. For at bibeholde ventilation i krybekælderen ønsker jeg ikke at lave tykkere isolering end det. 

Han anbefalede, at jeg undlod dampspærre pga. risikoen for at den ikke kan være fuldstændigt tæt over det hele og ud mod muren. Og dermed ville man få problemer de steder, den ikke var tæt, fordi al fugten ville fistre derhen. 
Men når jeg læser på nettet, så skriver de, at fugtproblemer opstår netop pga. f.eks. manglende dampspærre? 

Så hvad mener I?  
Og bliver det slemt med kuldebroer der, hvor strøerne er, når der ikke er isoleringslag under dem ned mod kælderen? Eller hjælper vindpappet på det, når det ligger op omkring strøerne? 
For alt i verden vil jeg jo ikke have fugt eller skimmel dernede, så forlængst droppede jeg jo alle ideer om indblæst isolering eller lecaopfyldning, fyda, det er risky business. 
Jeg har tænkt på, om det er en ide også at overfladebehandle forskallingsbrædder og strøer med noget, så de er bedre sikret mod fugt? 
Eller skal det hele gøres på en helt anden måde? 
På forhånd mange tak.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Spændende projekt. Forstår godt, du vil gøre det ordentligt første gang.
Står selv overfor en lignende operation.

Uden noget erfaring eller særlig viden, så vil jeg blot spørge, om det i (energikonsulenten og dig) omtaler som en dampspærrer i virkeligheden er en fugtspærrer, som mere skal beskytte dit nye trægulv mod opstigende fugt end den skal beskytte strøer mod damp fra rummet?
Det kan være, den ventilerede krybekælder er rigeligt sikring imod det?

Ellers kunne du jo overveje at isolere helt ned mod jorddækket med flamingo og montere fugtspærre før strør?
Ved ikke, om det holder, men det kunne du da undersøge.

Hej og tak for input - så håber jeg da, du også kan få noget ud af denne tråd
Jo altså - dampspærre/fugtspærre, i hvert fald en plast-ting, som vil give problemer, hvis den ikke er 100% tæt alle steder, og det er jo altså meget meget svært at få den til på sådanne gulve i et helt hus. Ved alle mure og døre etc. bliver det jo noget bøvl, og der er ikke dampspærre på/i muren, og derfor har jeg også hørt, at så kan man få problemer med at fugten så begynder at stige op ved murene, pga. at dampspærren har lukket af over hele gulvet, og det er jo heller ikke godt.

Jeg holder mig langt væk fra at lukke af/fylde op med flamingo eller leca eller poly-indblæsning, ned mod et jorddække og i den type krybekælder er det en rigtig dårlig ide, gør man det, så er man da nærmest helt sikker på at få svamp og råd, for så kan fugten jo ikke ventileres væk, og vil blot stige op gennem isoleringen og give problemer i strøerne. Urgh.
Så nej, der skal stadig være ventileret krybekælder nedenunder min gulvisolering, alt andet giver mig angst .
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har lige lavet noget lignende...

Jeg brugte 295mm spærtræ, som strøer. Ned mod krybekælderen kom der en 50mm hård rocwool bats,  som vindstopper, men stadigvæk difusåbent. Der er banket forskallingsbrædder under strøerne, til at bære isoleringen.  (og så 2x120mm alm flexibats)

Jeg blev advaret mod at tætne, mere ned mod krybekælderen.

Jeg har selvbærende varmefordelingsplader, direkte på spærene, dampspærre gulvspånplade, og gulv.

Jeg har læst mig til, at +300m flamingo vil udgøre et kapillærbrydende lag, i hvilket tilfælde der ikke vil være problemer med opstigende fugt i selve isoleringsmaterialet.
Så er der den difusion, der sker gennem luften, som man kunne sikre sig imod med en fugtspærrer, der ligger direkte oven på isoleringen.

Der er vel ikke noget organisk materiale i din krybekælder efter strørene? Så hvorfor skulle der komme råd/svamp?

Igen må der tages alle mulige forbehold for mit indlæg, men det er da sådan, at flere plankegulvsproducenter angiver, at gulvkonstruktionen skal udføres.

Ristene ind til krybekælderen måtte mures til.
Tak for input .
Jens -> Okay, det er en noget mere massiv og tyk isolering, du har lavet .
Jeg synes nu, det er meget voldsomt at skulle sætte ekstra spærtræ op så langt ned. Og med både varmefordelingsplader, gulvspånplader, dampspærre, spærtræ og så gulv samt al isoleringen, så kommer det jo også til at koste en mindre formue. Jeg vil bare gerne lave en hjælpende isolering som er fugtsikker, men jeg har simpelthen ikke råd til en så stor operation. Er din krybekælder også på jordlag og dit hus så gammelt?
Du skriver, du blev advaret - altså mod at lave det tykkere end det eller advaret mod at isolere så meget, som du gjorde? Hvor meget plads er der så under dine forskallingsbrædder?
Er der ikke risiko for, at der kan komme fugt/svamp i spærtræ og forskallingsbrædder, så? Det er sådan noget, jeg er bange for.

LHKing - muligvis, men som jeg forstår alt det, jeg læser, så risikerer jeg simpelthen, at der går svamp i selve fundamentet, hvis jeg lukker krybekælderen af. Jeg tror ikke, at man må fylde en krybekælder på jordlag med stenfundament op på den måde, jeg har i hvert fald læst frarådelse af det flere steder. Og sådan noget med at lukke for ventilation og sådan, nejnejnej, det tør jeg overhovedet ikke. Så ændrer man jo radikalt på grundkonstruktionen af huset, og det er for risikabelt til mit temperament, det tør jeg ikke.

Så jeg holder mig altså til en løsning med ventileret hulrum i krybekælderen under isoleringen - vil bare gerne være mere sikker på måden at lave en sådan løsning på. Og vide mere om, om jeg skal imprægnere og evt. male træet dernede, altså forskalling og strøer, om det er en god ide med vindpap og om dampspærre kan undlades. Så det ønsker jeg stadig gerne svar på .
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg blev ikke advaret mod isoleringens tykkelse, men mod at lave en for tæt vindspærre, ned mod krybekælderen. Derfor de hårde bats nederst, som er god som vindstopper, men stadig difusåbne.

Jeg har et klaplag i min krybekælder, jeg har mellem 200-300 mm fri under isoleringen, jeg har lavet extra udluftninger.

Samt fjernede alt gammel affald, og støv og skidt, så krybekælderen er helt ren.

Før havde jeg 100 mm isolering

Havde lige et kik ned i krybekælderen, efter et år, alt fint og tørt, spærtræet stadigvæk fin uden belægninger af nogen art.

Ah, ok, så er jeg med.
Det lyder også, som om dit så er helt fint og sikkert.

Men i min krybekælder er der ikke noget klaplag, der er bare det der jord-stenede noget. Der, hvor jeg har åbnet nu, har jeg også fejet og fjernet alt, så det er pænt og rent. Det vil jeg selvfølgelig gøre alle steder, efterhånden, som jeg kommer frem.

Hvad siger du til den løsning, jeg har fået foreslået af energirådgiveren over telefonen - han foreslog jo vindpap nederst mod krybekælderen, er det så en dårlig ide, når det er til 100 mm isolering?

Nogle steder skal jeg lægge hvid askeparket, det er i entreen, garderobeværelset og måske køkkenet. Her kommer der jo gulvspånplade under. I stuen, soveværelset og måske køkkenet, hvis jeg bestemmer mig for det (det er lidt et spørgsmål om jeg gider have et gulv i køkkenet, som er lidt mere besværligt at gøre rent, jeg har to hunde og det er jo altså en landsby med masser af natur, så vi slæber en del med ind) , skal der massive, hvidpigmenterede planker. Skal man lægge noget mellem flexibatts og gulvbrædder? Vil jo ikke have, at de på nogen måde kan støve op gennem gulvet?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du har nok ret.

Har surfet lidt på det, og jeg tænker nok på den løsning, hvor man etablerer et nyt terrændæk og fylder krybekælderen op.
Ja, det er nemlig det - hvis det er med terrændæk af beton og alting, så kan man godt fylde op og lukke af, for så kan der jo ikke trænge fugt op. Men med jordbund frarådes det. Har ikke råd til at få støbt terrændæk dernede og alt det. Desværre.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også