Bremser hyler

Mine bremser hyler når jeg bremser let ved lyskryds osv. Laver jeg en hård opbremsning, hører jeg ikke noget. Det lyder som om, lyden kommer for forbremserne/dækkene.
Jeg har en Mitsubishi Colt fra 2008, og fik skiftet bremseklodser i 2012. Skal nævnes, at mine forhjul punkterede omkring nytår, så der kom nye fordæk på alufælgene i starten af januar (dækkene er nu alle sammen samme str. osv., men bagdækkene er et slags mærke og de to fordæk er et andet mærke). Kan det have en betydning at fordækkene er helt nye og bagdækkene er ca. 5 år gamle? Desuden kom der luft i alle dækkene for 1 uge siden, og synes først jeg lagde mærke til den hyldende lyd efter dette er gjort.
Ved ikke særlig meget om biler, så beklager hvis mine spørgsmål er meget dumme.
Er der nogen der har nogle gode råd til hvad det kan være, og hvad der kan gøres?
Brugte kr. 8200 på at få skiftet bremseklodserne i 2012, så håber ikke jeg får en lign regning nu for at få fjernet den hyletone.

Mvh.

Mikkel
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har nok fået mere end klodser dengang. Et sæt bremseklodser koster i omegnen af 500kr og mig bekendt er der to års garanti på reservedelene. I hvert fald på det værksted jeg arbejder på.

Men... Klodser kan hyle af flere årsager. Hvis de er slidt næsten ned (har du kørt mange km?)
Rust på skiverne
Sten mellem skive og klodser
Og de kunne også bare trænge til at blive renset. Jeg anbefaler mine kunder at de får deres bremser adskilt hvert år for at holde dem i orden. Det vil jeg også anbefale dig. Din mekaniker kan sikkert ordne det for et beskedent beløb denne gang, da du nok fik den store tur sidst.


 

Ja, fik også lavet et service eftersyn, og der var også noget mere end bremseklodser på fakturaen. Fakturaen liggeer i mappen med bilens manual, så kan ikke lige se den nu. Har ikke en fast mekaniker, men fik Quickpot til at lave den i 2012, hvor bl.a. bremseklodserne blev skiftet. Må jeg spørge hvad det koster på dit værksted, at få skilt og renset bremseklodserne. Mere så jeg har et lille hint om hvad det ca. hvilke koste.
Håber en rensning er det der skal til. Har også læst på nettet, at man kan finde et øde sted, og så speede op til 60-70 km/t og så trykke hårdt på bremsen, og så gøre dette et par gange. Dette kan i nogle tilfælde afhjælpe mit problem. Eller er dette bare en skrøne?

Mvh.

Mikkel
.

Mvh.

Mikkel
Den med at bremse hårdt er både god og skidt. Hvis nu dine klodser er slidt næsten ned, så vil der måske være sådan en slags fjeder der vil hyle for at advare om at bremserne trænger til at blive efterset.

Men helt uforpligtende vil jeg mene at en enkelt times arbejde er nok for at rense og efterse bremserne. Prisen afhænger jo af din mekanikers timeløn.

Jeg kan godt forstå at du jagter tilbud forskellige steder når bilen skal have noget lavet, men hvis du f.eks får lavet din bil hos samme mekaniker hver gang tror jeg du kan spare lidt i længden da mekanikeren hele tiden kan følge med i bilens historik med reparationer osv. Der står ikke så tit i servicebogen mere hvad der er udskiftet til de forskellige service, men det vil din mekaniker kunne se i hans kunde database når du kommer igen og så er der også tit lidt goodwill at hente hvis bogen er stemplet af ham alle gange når du så får sådan et problem her.



 

Tak for svaret. Fik lavet noget på bilen i efteråret på et værksted tæt på hvor jeg bor. Så kører ned til dem igen. Kan jeg virkelig være så uheldig at bremseklodserne allerede er slidt efter 3 år? Kom nemlig lige i tanke om, at det var i 2011 de blev skiftet.

Mvh.

Mikkel
Annonce
Det kan de godt hvis du har kørt meget, men altså klodser koster ikke det store, så mon ikke du fik skiver og måske caliper dengang også? Jeg vil skude på at klodser inkl udskiftning ikke bliver meget mere end 1500 kr. Men hvis klodserne har skadet skiverne fordi der har været jern mod jern skal de jo nok også skiftes.


 

Det kommer an på hvor meget du kører, og hvor meget du bremser... Selv skifter jeg hver 2.år og jeg kørere kun 15000 om æ
Året. Men jeg bruger så også de billigste klodser jeg kan finde. .
I januar 2010 fik jeg job i kbh, og da jeg bor i kbh, bruger jeg ikke bilen på job mere. Siden 2010 har bilen kørt ca 15.000 kvm.
Skulle lige gå med hunden, så gik ned i bilen og tjekkede fakturaen fra 2011. Der blev et dæk lappet og skiftet, oliefiltet skiftet, puttet olie på bilen, lyd filter skiftet samt skiftet bremseklodser og skiver. Men rart at hører at det forhåbentlig i værste tilfælde vil ligge omkring kr. 1.500 i udgift. Bor på østerbro i kbh, så det er nok lidt dyrere her end i jylland.

Mvh.

Mikkel
Haha det må sku være et københavner fænomen at de skifter lyd filter i bilerne godt jeg bor i Jylland så, her er der ikke så meget larm

Hvis du ikke kører meget så kunne en smule rust på belægningen forklare at de hyler.


 

Udvidende mig er sikkert blevet taget ved næsen. Det værksted jeg brugte i efteråret var rigtig godt, og han fandt faktisk ud af det der var gået i stykker, kunne han svejse sammen frem for at skifte delen, og på den måde sparede jeg kr. 1.500. Som han sagde, han ville jo gerne have jeg kom igen. Men jeg må tage ned til ham i næste uge.

Mvh.

Mikkel
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis