Hjælp - LED projekt

Hej alle sammen, 

Jeg havde tænkt mig at  købe nogle LED paneler til nogle skabe herhjemme.
Efter at jeg faldt over en video på Youtube, tænkte jeg det kunne være sjovt at prøve at eksperimentere lidt med at lave LED belysningen selv og genoplive de gyldne dage fra "Elektronik" i ungdomsskolen (for godt 19 år siden og jeg har ikke beskæftiget mig med noget lignende siden). Det så simpelt ud og virkede en smule bekendt.
Video: http://www.youtube.com/watch?v=rGn4WmfShDw

Så jeg besluttede mig for at prøve et LED panel, som jeg så i videoen.
Den bestod kort fortalt af en række LED
Jeg bestilte:
10 LED Chips á 3 Watt pr stk - Voltangivelsen står som hhv. 2.0-2.5 for den ene farve og 3.2-3.6 for en anden (uden heatsinks - og nej jeg ved ikke helt hvad de skal gøre godt for)
En driver på 30 Watt og et output angivet som 24-36v og 900mA

Da de kom ville jeg prøve at se om de virkede og sluttede én chip til driveren og den futtede straks af.

Efter gennemsyn af videoen igen, opdagede jeg hvorfor det altid er en god idé at se tingene færdigt, inden man går i krig 

For det første er hans skinner sat til et batteri og ikke en driver - jeg ved ikke om det har en betydning?
For det andet ser den tegning han har lavet 2.10 min inde i filmen bekendt ud, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal forstå den.
Derudover har jeg en klog kæreste, der spurgte om jeg ikke ville få et smæk over fingrene , hvis jeg rørte panelet, da LED chips sidder direkte på aluminiumspladen - gør jeg det?

Så nu er jeg blevet en smule nervøs for at forbinde alle chips og sætte strøm til for hvad nu hvis de alle futter af. Og bekymret for om jeg får stør hver gang jeg kommer til at røre panelet.

Jeg har søgt løs på google, men har stadig ikke rigtigt fundet ud af hvor den er gået galt.
En bekendt fortalte det var fordi med Driver kørte med for mange volt. Men jeg synes at kunne læse mig frem til at det er det samlede antal Volt for alle LED'erne man skal se på og ikke den enkelte?

Men jeg er helt på bar bund nu og måske en smule rød i kinderne over at have kastet mig ud i projektet med så en naiv tilgang

Men jeg håbede at der var nogen, der kunne hjælpe mig og dels fortælle mig om jeg er HELT galt på den og måske også kunne forklare hvad tegningen betyder.

På forhånd tak og rigtig god weekend til jer alle!

MVh
Jakob 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv lige at læse dit eget indlæg igen - og prøv så at gætte hvorfor LED-en futtede af

10 LED Chips á 3 Watt pr stk - Voltangivelsen står som hhv. 2.0-2.5 for den ene farve og 3.2-3.6 for en anden (uden heatsinks - og nej jeg ved ikke helt hvad de skal gøre godt for)
En driver på 30 Watt og et output angivet som 24-36v og 900mA

Og glipper gætteriet : overspænding.
 - sætter du dem i serie ser det mere fornuftigt ud.
Heatsink sørger for at lede varmen væk fra LED-erne og ud i luften - ellers holder de ikke ret længe.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Så lige videoen....

Tegningen viser at 4 stk skal i serie - og så parallelt med andre 4, der også er i serie.

Det passer meget godt med at det monteres til et batteri - men ikke den driver du har købt - der skal du have 10 i serie. Den løsning har så den svaghed at hvis bare en enkelt LED står af mister du alt lys.

Hej Jhc

Kan se flere fejl i denne konstruktion.
For det første bruges der 3 Watt high power dioder, som i hvid version har ca. 3,6Volt over sig.
Hvis der er tale om en anden spænding end ca. 3,4 Volt, er det normale ikke en hvid lysdiode. Ved 2V er der sandsynligvis tale om en rød diode da der drives ved en laver spænding...

MEN denne spænding er IKKE konstant, den ændre sig med temperaturen, det eneste der er konstant ved en hi. power diode er strømmen igennem den.
3Watt diode er normal = 700mA, kan drives ved højere strøm (900mA), men så bliver levetiden væsentligt nedsat, og der stilles store krav til en rigtig god køling - er ikke at anbefale.

For din konstruktion bør du sætte alle dioderne i serie, det giver: 5 x 3,6V + 5 x 2,5V = 30,5V max
(Du kan i dit tilfælde ikke bruge tegningen fra den video til meget, da du bruger en driver [konstantstrøm forsyning], og ikke konstantspænding transformatorer/batteri)

At dimensioner en driver ud fra dette er ikke så svært - du har en LED driver på 24-36V så den er fin at bruge til at drive 10stk. dioder, da 30,5V ligger inden for det spændingsinterval driveren kan leverer. MEN driveren er på 900mA, så du skal ikke forvente en alt for lang levetid.

At dioden brændte af ved din test; det skyldes at dioden fik at for høj spænding over sig.
Driveren er lavet til at give min. 24V ud, og dioden(3,6V max) kan ikke klare en så høj overspænding = brænder af øjeblikligt

Min første anbefaling er derfor at bruge en 700mA driver for længst levetid...

Din klog kæreste behøver dog ikke at bekymere sig for at du får stød, driveren giver max 36V ud, hvilket ikke er farligt. Men konstruktionen kan være brandfarlig hvis den ikke laves korrekt, så det skulle hun heller bekymere sig om, haha…

Til belysning vil jeg anbefale at du anskaffer dig nogle professionelle produkter, og nøjes med at bruge din hjemmelavet konstruktion et sted hvor du kan overvåge den hele tiden.

Hvis du skal have lys i nogle skabe, kan jeg anbefale at nogle bruge nogle GX53 lamper i høj lyskvalitet (Ra+90), de skal ikke bruge nogen driver, og kan overflades monteres - så skal du nok få et godt lys…

Håber dette hjælper dig...

Prolys.dk - Autoriseret SunFlux forhandler

• Kvalitets LED lys til den kræsne bruger...
Hej begge to.

Mange tak for jeres hjælp - jeg er blevet en del klogere!
Og egentlig er det vel ret logisk dioden brændte af

Dioderne var nogle jeg fik ( rød, grøn,blå ) som jeg kunne prøve at teste med inden jeg købte nogle selv for at se om det kunne lade sig gøre
Men brandfare var ikke lige en del sad planen, så det forbliver nok bare et enkelt projekt og så kommer der nogle færdige produkter i skabet.

Mvh
Jakob
Skrevet af Jhc på 09 mar 2014 20:29

så kommer der nogle færdige produkter i skabet.

Mvh
Jakob

Lyder fornuftigt

Og som også nævnt af Prolys så gå ikke under Ra 90 i farvegengivelse - og varmhvid.

Jeg havde nogle på Ra 80 under mine køkkenskabe for længe siden - bøffen havde ikke den rigtige farve så de blev hurtigt skiftet ud - nu har jeg nogle varmhvide med Ra på 90+ , rigtigt godt lys - dyrere men det er det værd.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis