Sensorer i stedet for afbryder

Jeg står midt i en større ombygning og vil blandt andet gerne have indsat sensorer i mange rum, i stedet for afbrydere, men er desværre meget lost hvad angår elarbejde.

Status:
Nuværende afbryder har to hvide og en rød ledning, som jeg skal have tilsluttet sensorens rød, brun og blå ledning.
Jeg er i besiddelse af et voltmeter, som jeg dog heller ikke har lært at bruge endnu.
Løsning søges.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en installation med noget korrespondance eller måske lysdæmper eller andet.
Hvis du generelt er lost ang. elarbejde og ikke kender et multimeter, så vil jeg kraftigt anbefale dig at få en elektriker til at lave arbejdet. Det er ikke at spøge med - og her over nettet kan vi nemt få dig rådgivet forkert - og i værste fald bliver din installation ulovlig.

Det er nemt at gøre det selv - men nemmere at lade konen gøre det...
Det kan ikke umiddelbart lade sig gøre, da du skal have en nul-ledning (sensor blå). Ved afbryderen har du på nuværende tidspunkt kun fase og mellemledning. Sidder der en stikkontakt under afbryderen? I så fald kan nul hentes derfra.
Super Jenshøj.

Tak for dit svar.
Jeg har ikke umiddelbart fået det lavet, men nu ved jeg da hvad der skal til.
Er det muligt at måle sig frem til hvilken ledninger der er hvad?
Hej, selvfølgelig kan man måle sig til det, men korrespondancer og andre finurligheder betyder altså at man skal vide hvad amn måler, mangen en elektrikerlærling har haft problemer langt ind i læretiden. Da du så samtidig skriver at der er 2 hvide og en rød ledning, fortæller du også at installationen er en del år gammel, ikke at den ikke kan reddes, men der er sket flere skift i standard for farver m.m, eks var nullen engang sort (fasen hvid) men så blev nullen blå og fasen brun eller sort
Ring efter en elektriker og få ham med på råd, måske kan du aftale at du laver alt det grove, og han monterer.
Som allerede nævnt er elarbejde, udover simple udskiftninger, for fagmænd, forsikringen dækker ikke, elsyn ved salg bliver umuligt, og i værste fald bliver huset også brunt og sort (efter branden.)
Lav ald det andet, det er du sikkert god til

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis