Termostat på gulvvarmen

Hej.

I mit hus fra 1973 er der gulvvarme i køkkenet og 1/3 af stuen. I køkkenet og køkkenalrummet er der klinker på beton med gulvvarme under, i stuen er der strøopbygning med trægulv uden gulvvarme.

Er det muligt at sætte en termostat på gulvvarmen? Der går 2 rør op fra gulvet hvor på der er et justeringsapperat som går fra 1-5. Der er stadig en radiator i huset som ikke har en termostat på, dette er fuldstændig det samme justeringsapperat som sidder på.

Gulvet i køkkenet bliver dagligt varmet op af solen, idet der er et kæmpe vindues parti mod syd.

Er det så nemt som jeg tror at jeg bare kan sætte en termostat på det rør som går op fra gulvet?

Vh Henrik.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kommer lidt an på hvilken ventil din nuværende "termostat" sidder på, men eller er den en ganske simpel opgave at skifte ventilen til en ny, men du skal nok muligvishave en vvs ind over den opg. da den ikke er givet at indbygningsmålene passer, den vil ikke tage mere end max en 1/2 time at klare den opg. nu ved jeg ikke hvordan dit anlæg er bygget op men jeg vil tror at ventilen sidder på afgangsrøret og den termosat der så kommer på er en returløbstermostat dvs. at den måler og regulere alt efter afgangstemp på gulvvarmen og dermed sikre at der ikke bare løber varmt vand igennem. det vil alt andet lige give dig en god besparelse, så den regning til vvs'eren på måske en lille 1000 lap vil tjene sig selv ind i løbet af forholdsvis kort tid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis