skifte kraftstik til normalt 230v el udtag?

Som overskiften siger, hvordan skifter jeg et kraftstik der ikke skal bruges mere til et normalt el udtag?


:
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er elektriker arbejde
Men du må gerne selv lave en "forlænger ledning" Der går fra et kraft til 220 volt. Du bruger blot 1 fase og nul
Skrevet af Waterfront på 07 mar 2014 12:31
Som overskiften siger, hvordan skifter jeg et kraftstik der ikke skal bruges mere til et normalt el udtag?


Nu kan et "kraftstik" være flere forskellige ting. Hvordan ser det ud ? Sætter det udvendt på væggen, eller er det i en dåse ??

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)


det er denne type

:
Skrevet af Waterfront på 07 mar 2014 17:01

det er denne type

Ja det er et ældre komfur udtag. Det skal væk. Hvis der sidder 16amp foran i tavlen, og det ikke skal ændres, skal du bruge en LK fuga stikkontakt uden afbryder. Der må sætte 16 amp foran : http://www.wattoo.dk/lk-fuga-stikkontakt-1-modul-2-pol-m-jord-1017036325-1017036338-1017036341

Men det er elektriker arbejde.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Annonce
tak, men det jeg ønsker er en simpel måde at hive 230v ud af det uden større arbejde/omkostninger da huset alligevel skal gennemmoderniseres senere, så ideen med et hanstik og forlængerledning er vel fin?

:
Skrevet af Waterfront på 07 mar 2014 17:19
tak, men det jeg ønsker er en simpel måde at hive 230v ud af det uden større arbejde/omkostninger da huset alligevel skal gennemmoderniseres senere, så ideen med et hanstik og forlængerledning er vel fin?

Ja så skal du have et fladt han komfurstik, og et 230 volt forlængerled.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

For lige at have det på det rene , det er ikke et komfurudtag , men en 3faset stikkontakt med jord som man kan bruge til fx. svejseværk , vaskemaskine , eller andre 3 fasede brugsgenstande.......................

   elektriker fra jævnstrømmens tid

Hvis det er en ældre installation, er det ikke sikkert Nul er ført  frem, så kan du ikke umiddelbart bruge den til 230 volt...

Hej.
Men det kræver da kun lige at løsne de to skruer og så se hvad der er af ledninger.
Sluk lige for gruppen
Og de der fladstik er djævelsk dyre at købe, så det er med at få den stikkontakt væk.
Jeg har erstattet med de runde stik i værkstedet, husker ikke hvad de hedder, men  de er meeget billigere, både i kontakt- og stikudgave.

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis