Renovering af el-tavle, regler?

Hej

Jeg købte i november sidste år et hus fra 1969. Huset er udstyret med 2 lysgrupper og der blev i el-synsrapporten påpeget at der mangler en lysgruppe. Huset er på 147kvm og det skal derfor efter "nutidens" regler have 3 lysgrupper (1 pr. påbegyndt 50kvm), men jeg er faldet over nogle steder på nettet hvor der bliver referet til at der fra 1965 - 1972 var andre regler, som var antallet af rum delt med 4. Vi kan derfor med 8 rum godt komme ned på 2 grupper som det tilladte. Ret mig hvis det er forkert

"Problemet" er så at jeg er lidt lun på tanken om at få renoveret el-tavlen til automatsikringer, men jeg er i tvivl om jeg må det uden at skulle bringe installationen op til nutidens standarder og derfor er nød til at lave minimum en lys gruppe mere?

Er der nogle kloge hoveder derude som vil dele ud af deres viden omkring dette??

-
Renejos
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kunne jo undersøge om der var mere end en tilgang i hver gruppe. Der er sikkert flere, og så var muligheden at sætte på den nye gruppe
Umiddelbart tror jeg det ikke, da det set ud som om de to grupper kører direkte op i to lampesteder også fortsætter de ellers bare ned igennem huset. Det er naturligvis muligt at dele de to grupper, men der er jo en del ekstra elektriker arbejde i det.
Det er gammel installation, og generelt for alle håndværkere (correct med if om wrong) skal der være en del procent renovering før det skal laves efter br10
Det er gammel installation, og generelt for alle håndværkere (correct med if om wrong) skal der være en del procent renovering før det skal laves efter br10
Annonce

Hvis eltavlen var lovlig da den blev installeret, er den stadig lovlig, dog skal fejlstrømsrelæet være et 30 mA .

Men to lysgrupper er jo sikkert ikke nok, hvis i har meget tilsluttet.

Der skal sandsynligvis en ny eltavle til, da der skal være lavet diverse beregninger, ved væsentlige ændringer.

Afhængig af hvordan dine ledninger er koblet, kan det godt blive dyrt at dele op i flere grupper.

Jeg fik lavet om til 6 lysgrupper (og 4 kraft), før var der 2 lysgrupper ( 1 kraft), mit hus er på 150m2. Min elektriker foreslog to hpfi relæer, så det kom der også i.

Samtidig fik jeg flyttet eltavlen, fra eltavlen blev der blev trukken kabler til loftsdåserne, som der kunne  kommes til ovenfra, alle ledninger i rør udskiftet så der kom jord ledning, med hele vejen rundt.

Alm bolig inst? Hvorfor så to hpfi? Lyder lidt overkill medalle de kraft grupper.. Komfur/ovn og kogreplade. Vaskemaskine måske. Hvad giver de ellers brugt til?
I og med at de to lysgrupper mere eller mindre kører ned igennem huset ser jeg ikke det store problem i at dele den ene eller måske endda begge ca. midt på også trække nye installationskabler derfra og over til el-tavlen. Spørgsmålet er bare om det er et krav at jeg får det gjort hvis det skal renoveres. 

To grupper kan sikkert nemt komme til kort hvis vi går i krig med alle vores køkkenapparater på samme tid, men det har vi nu ikke haft behov for endnu 😊

Som installationen er nu så er der HFi,  2 x 16A grupper som bruges til henholdsvis Ovn/Kogeplade og Vask/tør og 2 x 10A lys grupper (Der står godt nok 13A på den label der sidder på men de sikring som skal i kan kun fåes i 10A, så det kommer jo helt af sig selv)

Det kan helt sikkert nemt deles over hvis i bor i hus med adgang til loft. Ikke så kompliceret. Et krav nej. Hvis i får sat en ny tavle op med 13a sikringer, vil det lyde sådan. 13A x 230V = 2990W. Så må du selv tænke lidt over dit forbrug. Hvis ikke du har et stort akvariet, store højttalere og en varmepumpe, så ville jeg ikke tage det så tungt. I køkken vil der være et større forbrug, da en elkoger eller kaffemaskine alene tager måske 2000W
Skrevet af MikkelH på 06 mar 2014 22:54

Alm bolig inst? Hvorfor så to hpfi? Lyder lidt overkill medalle de kraft grupper.. Komfur/ovn og kogreplade. Vaskemaskine måske. Hvad giver de ellers brugt til?


2 hpfi relæer, så alt det udvendige kontakter og lys, incl garage og hobbyrum er på 1 hpfi, og alt det indvendige på det andet. Vi har haft fornøjelse af det en gang, hvor der var gået vand i en udvendig stikkontakt, så er det jo rart at have lys i resten af huset.

Desuden var det nemmere, at fortråde eltavlen, med to hpfi, og det koster jo ikke en bondegår, at købe et extra hpfi....

1 kraftgruppe til induktiondplader, ovn samt opvasker

1 kraftgruppe til vaskemaskine og tørretumbler

1 kraftgruppe til 5.5 hk kompressor, samt 400 volt stik i garage

1 kraftgruppe til hobyrum med metal drejebænk og fræser

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis