Ekspansionbeholder kaput

Har et Bosch naturgasfyr opsat i 1999, ekspansionbeholderen er kaput, men fyret har kørt uden problemer med 1 bar på manometeret, og opvarmet mit et plans hus på 127 m2 hele denne vinter.

Mit spørgsmål er derfor; da jeg tilsyneladende ikke behøver en ekspansionsbeholder til at få varmen rundt i huset, er der så nogen grund til at få ekspansionsbeholderen udskiftet?

Og hvornår er det evt. fornuftigt at udskifte til et nyt fyr?

 

M.v.h.


GH
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af gah på 06 mar 2014 11:24

Har et Bosch naturgasfyr opsat i 1999, ekspansionbeholderen er kaput, men fyret har kørt uden problemer med 1 bar på manometeret, og opvarmet mit et plans hus på 127 m2 hele denne vinter.

Mit spørgsmål er derfor; da jeg tilsyneladende ikke behøver en ekspansionsbeholder til at få varmen rundt i huset, er der så nogen grund til at få ekspansionsbeholderen udskiftet?

Og hvornår er det evt. fornuftigt at udskifte til et nyt fyr?

 

M.v.h.


GH
JA, det er der i allerhøjeste grad. Vand udvider sig jo varmere det bliver, også selv om er under kogepunktet. Expangtionsbeholderen sidder der for og udligne den forskel. 

I øvrigt er det lovpligtigt du har en expangtionsbeholder der minimum indeholder 4% af dit anlægs vandindhold. Tænk lige på hvad forsikringen siger hvis de finder ud af din beholder har været defekt de sidste lange tider ved en eventuel skade der SKYLDES din defekte ............   Nu har du jo offentelig fortalt du godt ved den er defekt. 

Når der ikke er økonomi i og reperere det gamle fyr eller gasprisen bliver så høje at du inden for en overskuelig fremtid kan tjene investeringen hjem igen med et mere økonomisk fyr (kedel). 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu var jeg ikke klar over at politiet ville komme efter mig, fordi at der er et lovkrav om at man skal have en ekspansionsbeholder.
Jeg mente blot, at en ekspansionsbeholder, først og fremmest bliver brugt til at presse vandet op på de øverste etager i en stor etageejendom.
I mit tilfælde så viser manometeret 1bar når vandet er varmet op, og ja manometeret falder når vandet er afkølet, så jeg kan ikke forstå at dette skulle være et problem, når man med en virkende ekspansionsbeholder anbefaler 1,5 – 2 bar. Ved de 2 bar så kan vandet vel presses 20 meter i højden.

Jeg har nu i hele denne vinter kørt med 1bar på det opvarmede vand helt uden problemer, så det er derfor, at jeg begyndte at stille spørgsmål ved om en ekspansionsbeholder er nødvendig i et lille 1plans hus.

Så ikke for at spørge dumt igen, men kan der virkeligt passe, at det er nødvendigt, at der skal være en ekspansions beholder tilsluttet et gasfyr i et lille 1 plans hus, og at det ligefrem et lovkrav?


Med hensyn til overvejelsen om at udskifte fyret, så er det jo et spørgsmål om hvornår at man skal sige stop.
Sidste år fik jeg skiftet en 3 vejs hydraulik omskifter til 2.868,- kr. Backup batteriet i uret er fladt og et nyt ur koster 1.000,- og nu en ekspansionsbeholder til 2.500,- kr.
Det begynder jo at summe op.

Så derfor spørgsmålet, - er det nu at jeg skal udskiftet fyret ?

M.v.h.
GH
Nu er en ekspansionsbeholder der ikke for og presse vandet nogen steder, men for og optage trygforskelle. Hvis den ikke virker løber overskydene tryg ud af sikkerhedsventilen, og hvis den heller ikke virker, er der risiko for rørsprængning.

Et nyt ur koster 1000 kr. Kunne du ikke bare  skiftet batteriet?

2500 kr. for ekspansionsbeholder, så er den også monteret.


fase
OG med en timeløn der vil noget...
Angående priser så har jeg en serviceaftale med firmaet Lygas.
Og de oplyste priser er dem de har givet mig, selvfølgelig inkl. moms og montering.
Ang. batteriet i uret, så kan batteriet efter det oplyste ikke udskiftes, og de 1.000,- kr er for et brugt renoveret ur.
Det er nok dyrt at bo i Københavnsområdet :-)

M.v.h.

GH
Det må det være, for det tager ikke lang tid og skifte sådan en.
Skrevet af gah på 06 mar 2014 13:25

Så ikke for at spørge dumt igen, men kan der virkeligt passe, at det er nødvendigt, at der skal være en ekspansions beholder tilsluttet et gasfyr i et lille 1 plans hus, og at det ligefrem et lovkrav?

M.v.h.
GH
Her har du på skrift hvordan dit varmeanlæg skal indrettes:

www.arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger-mv/tekniske-hjaelpemidler/b-4-8-indretning-og-anv-af-fyrede-varmtva.aspx

Og ja, når du selv er inde på det så kan du jo nu selv læse dig til at du spørger dumt, ligegyldigt hvor lille dit hus så end er.  

Men der er noget der undre mig såre. Hvordan ved du din expangtion er defekt og fejlen ikke bare er, du skal fylde lidt vand på anlæget ???  



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis