Ekspansionbeholder kaput

Har et Bosch naturgasfyr opsat i 1999, ekspansionbeholderen er kaput, men fyret har kørt uden problemer med 1 bar på manometeret, og opvarmet mit et plans hus på 127 m2 hele denne vinter.

Mit spørgsmål er derfor; da jeg tilsyneladende ikke behøver en ekspansionsbeholder til at få varmen rundt i huset, er der så nogen grund til at få ekspansionsbeholderen udskiftet?

Og hvornår er det evt. fornuftigt at udskifte til et nyt fyr?

 

M.v.h.


GH
Har et Bosch naturgasfyr opsat i 1999... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fordi at Lygas gentagende gange har pumpet luft i ekspansionsbeholderen, og at trykket efterfølgende er faldet efter få dage, samt at manometeret reagerede ekstremt følsomt da at jeg i efteråret forsøgte at efterfyldning vand på systemet.


M.v.h.
Gh
Hej.
Udover loven, så kan du sagtens komme ud for at der ikke er vand nok på anlægget så cirkulationen stopper, så den tank skal på igen.

mvh

 varmetossen

Skrevet af gah på 06 mar 2014 20:36
Fordi at Lygas gentagende gange har pumpet luft i ekspansionsbeholderen, og at trykket efterfølgende er faldet efter få dage, samt at manometeret reagerede ekstremt følsomt da at jeg i efteråret forsøgte at efterfyldning vand på systemet.


M.v.h.
Gh
Ja, den har så og sige mistet pusten.   

Det er ikke noget stort problem selv at skifte en expangtion ud. Den burde sidde mellem to unioner, hvis det ikke er en fusker der har skruet anlæget sammen. Det der tager tid er at tappe vandet af anlæget og fylde på/lufte ud. En ny ekspangtion magen til kan du eks. købe her:   www.hedestoker.dk    Men der er også mange andre der sælger på nettet, så det byrde være en smal sag at finde bedste pris inc. fragt via google.dk. Husk også pakgarn og salve. Lad være med at bruge det hvide paktape, det bliver bare lynhurtig utæt igen.  

Hvis du er usikker på fremgangsmåden er der sikkert en i din bekendskabskreds der ved lidt om hvordan. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for alle svar, jeg vil nu ikke selv begynde at arbejde på anlægget, så jeg må nu gå i tænkeboks og overveje om jeg skal betale Lygas for en ny beholder og et brugt ur, og så chance på at der ikke opstår yderligere problemer de næste 3 -4 år, eller om jeg skal købe et nyt naturgasfyr.
Hvis der er nogen som har erfaring med/om der er andre ting som er tæt på udskiftnings modne, på et ikke så gammelt Bosch fyr, så må de da gerne skrive om dette i denne tråd.
Fordi hvis at jeg ofre penge på denne reparation, og der så inden for det næste år kommer yderligere reparationer, så er det en dårlig investering set i forholdt til at købe et nyt fyr.

M.v.h.
Gh
Bare lige en opfølgning.
Jeg er nu forvirret på endnu højere niveau.

Har nu haft et gas servicefirma til at se på mit fyr, og en udskiftning af ekspansionsbeholderen og et nyt ur vil koste vil koste 5.200,- inkl. moms.

Spurgte til kravet om ekspansionsbeholder.
Fik at vide de samme gas kedler som man køber i Danmark f.eks. i Tyskland leveres uden ekspansionsbeholder!
Og mig bekendt er der varme i de fleste tyske huse, -men de lever åbenbart livet farligt i Tyskland :-) 

Overvejer derfor igen hvad jeg skal gøre, 5.200,- er mange penge, når et nyt fyr tilsyneladende har en tilbagebetalingstid på ca. 8 år.

Så hvis der er nogen som vil anbefale et nyt naturgasfyr, hvor at brænder og cirkulationspumpe er meget støjsvage, og det fra producentens side ikke er et krav at der skal skiftes pakninger osv. hver andet år, så lytter jeg meget gerne.

M.v.h.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis