Rillefræser

Hej Jeg kunne godt tænke mig, og have.

5x2,5 og 5x1,5 kabler fræset inde i væggen i flexrøre. Det er murstens vægge.

Jeg er i tvivl om hvad for en rillefræser jeg skal anskaffe mig. Jeg har set på disse 2.
http://www.primusdanmark.dk/rillefr...p-881.html
http://www.primusdanmark.dk/ferm-ri...-2306.html

Hvad for en kan anfaldendes?

De har både noget der hedder rilleskære og rillefræser, såvidt jeg kan se så er det de samme vare som er oprettet under 2 navne, er der nogen der kan se en forskel på dem?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne også leje en ordentlig én i et byggemarked.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Ja hvis det kun er denne en gang du skal bruge den, vil det jo nok være en god ide at leje en.
Jeg har nu også skåren en del riller med en vinkelsliber

Hvis du vil købe en af dem du nævner, ville jeg vælge den der har størst skæredybde.
Den billige kan kun skære 28 mm i dybden, det synes jeg er i undekanten.
Tidligere var en rillefræser en fræser der fjerner hele rillen (blev kaldt en skilpadde og er et bæst af en maskine) klik her
Og en rilleskærer er sådan en som du linker til, altså 2 skiver der skærer 2 riller, og så skal du selv "knække" mellemrummet ud for at lave rillen.

Du kan jo i princippet klare dig med en almindelig vinkelsliber (med en diamantklinge) og så skære 2 riller.
PS: Husk at de sviner sindsygt meget, så maske og støvsuger er et must.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Rillefræser er kun til "bløde" vægge, som leca og gasbeton...
Rilleskærer er til hårde vægge, som mursten og beton.

Er det ikke lidt overkill at købe/leje en rillefræser for at lave et par meter rille i  en mur, når du kan hugge rillerne med hammer og mejsel på kortere tid end det tager, at køre i byggemarkedet. Jeg går ud fra at det ikke drejer sig om flere hundrede meter. En rillefræser støver meget selv med tilsluttet støvsuger.   


fase
Annonce
Jeg har en derhjemme der minder mistænkeligt meget om den i dit første link, dog købt i Harald Nyborg. Den er tung som ind i helvede men er også bygget som en kampvogn. Kineserne sparer ikke på stålet ;-)

Nåh, men min pointe er at den er glimrende til opgaven. Men du skal have et ordenligt lokum af en industristøvsuger for at den kan følge med. Og så er det næsten lige så nemt med en vinkelsliber.

Og ja, ALT er dækket af støv bagefter. Inkl. det du har dækket af ;-)
En god gammel skilpadde æder sig fint igennem mursten, men den er sindsyg at arbejde med.

Jeg skulle lave en rille og startede nede ved fodpanelet og kørte skråt op ad væggen, hvad jeg ikke vidste var at der var en blændet dør, som var pudset. Da skilpadden fik fat i hønsenettet der holdt pudsen, flåede den mig op af væggen, samtidig med at den lige rystede 2,5 M2 pus ned af væggen i løbet af 2 sekunder  

Så i stedet for en lille oppudsning af en rille, var det hele nu væggen der skulle pudses 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 06 mar 2014 16:24
En god gammel skilpadde æder sig fint igennem mursten, men den er sindsyg at arbejde med.

Jeg skulle lave en rille og startede nede ved fodpanelet og kørte skråt op ad væggen, hvad jeg ikke vidste var at der var en blændet dør, som var pudset. Da skilpadden fik fat i hønsenettet der holdt pudsen, flåede den mig op af væggen, samtidig med at den lige rystede 2,5 M2 pus ned af væggen i løbet af 2 sekunder  

Så i stedet for en lille oppudsning af en rille, var det hele nu væggen der skulle pudses 
He he sådan en rillefræser har vi også i firmaet. Den bliver ikke brugt mere. Vi bruger kun Bayer rilleskære nu, med tilhørende støvsuger, den tager en del, men støv skal der nok kommer over alt alligevel. Sådan er det bare.


Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Jamen så tror jeg at jeg holder mig til vinkel slipper, hammer og majsel løsningen. Det bliver for dyrt og leje rille fræseren, derfor tænkte jeg og købe en.

Er der en som har en tricks til ikke og komme for dybt med vinkel sliberen? eller tage men den bare på den Franske øjemål?
Du kan eventuelt bruge et bræt som du skærer en rille igennem...
Hvis din vinkelsliber kan max skære 110mm og du skal 30mm ind i væggen, så kan du tage et stykke træ på 80mm og bruge som dybde mål.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis