Er væggen bærende?

Jeg er ved at købe et hus hvor jeg planlægger at fjerne en væg, som jeg antager er bærende. Men jeg ved jo faktisk ikke om den er bærende - og det ville jo gøre det hele lidt lettere hvis den ikke er. Jeg har lidt tegningsmateriale som jeg vedlægger.

På side 2 og 4 har jeg med rød streg markeret, hvor den væg jeg vil vælte er. Med blå streg har jeg på s. 2 også markeret at der ligger en stor limtræsbjælke der i hvert fald bærer et eller andet.

Det på s. 4 viser vist noget om fundamentet eller hvad? I hvert fald er den mur der skal væltes jo ikke tegnet op. Og den er heller ikke gennemgående på 1. sal.

 Er der nogen der ud fra det kan sige noget om hvorvidt væggen er bærende?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den med rødt markeret er ikke bærende. Den indgår muligvis i den tværgående stabilitet.
Limtræsbjælken er helt klart bærende.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar ktm!

Det lyder da lovende. Jeg havde tænkt mig at lade 60 cm. af den væltede mur (ind mod midten af rummet og limtræsbjælken) stå fordi der alligevel skal være køkken med højskab der.

Hvis vi antager at den er stabiliserende hvad gør man så typisk? Kræver det en form for overligger - eller noget andet? Jeg har svært ved at se at en overligger skulle stabilisere noget tværgående?
Den indgår ikke i det stabiliserende system! Du kan se alle de vægge der har en statisk funktion på din side 4!

 Certificeret Statiker

JEg vil mene den er stabiliserende uanset hvad er rent teroretisk er regnet. MEn jeg ville heller ikke betænke mig ved at pille den ned for det er ikke den der skyld i at huset vællter. Du burde sagtens kunne fjerne den eventuelt bare lade bunden stå så du kan bruge den til køkkenet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for det. Jeg fandt et par andre sider med byggetegninger som vist hører med den side du omtalte, og som også ligner statiske beregninger.

Der er vel heller ikke noget i de sider der indikerer at den skulle være bærende - eller hvad?



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis