Isolering af gulv og opretning af bjælker

Hej

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber i kan være behjælpelige med

Jeg er i gang med en total renovering af en ejerlejlighed, og lige nu er jeg kommet til gulvet

Det er en stuelejlighed, med kælder under.  Bygningen er fra 1932

Planen er, at jeg vil lave sildeparket i hele lejligheden. dvs. 22mm undergulv med limet og sømmet stave ovenpå.

Mellem de nuværende bjælker har jeg ca. 90cc og jeg påtænker at skrue 45x100 spær på siden af bjælkerne samt lave mellem bjælker af samme 45x100. Og samtidig selvfølgelig niveller gulvet. 
Hvordan lyder det? Hvor lange må de nye mellembjælker være uden jeg støtter dem af på de eksisterende bjælker?

Derudover på tænker jeg måske at lave gulvvarme i hele lejligheden. Hvad med isolering under gulvet? På billedet kan ses at der ligger ca 100mm flamingo kugler og 50mm lerindskud. Planen er at fjerne lerindskuddet og indskudsbrædderne og isoler med 100mm over på kuglerne.
Hvordan er isoleringsevnen med 100mm rockwool og 100mm kugler kontra 200mm rockwool? Skal der være afstand fra isolering til undergulv? Hvis ja, hvor meget?

Håber i kan hjælpe...


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal være opmærksom på bygningsreglements krav til brandsikring, når du laver så store ændringer i konstruktionen (fjerne lerindskud).

Desuden tvivler jeg på, at isolering med flamingokugler i en etageadskillelse er lovlig, da det ikke er fastholdt i tilfælde af brand.
Flamingo som isolering er en ekstrem dårlig ide, med hensyn til brandfare, du kan jo prøve at sætte ild til et hjørne af en flamingokasse og så prøv at se hvor hurtig det brænder ..... Og desuden er røgen temmelig giftig, det er ikke noget jeg ville sove trygt med under mit gulv, så hvis muligheden er der så FJERN det. Desuden er jeg ikke i tvivl om at Rockwool er et langt bedre isoleringsmaterialen end flamingo kugler.
God pointe mfrost. Det ryger væk!

I forhold til ny isolering i gulvet, må denne gerne gå helt op til undergulvet, eller skal der være et par cm mellemrum?

Hvad siger i til opretning af bjælker og dimensioner hertil? Lyder det fornuftigt?
Ja, det må godt gå helt op til gulvet.

Af hensyn til opretningen, så ville jeg vælge et højere spærtræ til påforingen og mellembjælkerne , for at give et mere stift gulv.

Skrevet af Koludabyg på 07 mar 2014 08:41
Ja, det må godt gå helt op til gulvet.

Af hensyn til opretningen, så ville jeg vælge et højere spærtræ til påforingen og mellembjælkerne , for at give et mere stift gulv.



Okay. Hvilke dimensioner er vi så oppe i? Hvor langt spænd må mellembjælkerne have?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis