Udskifte støttemur

Vil høre nogle forslag til hvordan jeg lettest/billigst får skiftet en gammel støttemur ud.

Muren er i dag en støbt mur som med tiden er flækket på tværs og ved at falde sammen af den grund.

Støtte muren holder jorden fra en terasse fra at falde ned i en nedkørsel til en garage under huset.  Den er på ca. 160cm hvor den er højest og bliver hurtig kortere da nedkørslen er pænt stejl.

Jorden bag er stabilgrus og en bagstøbning bag den gamle mur i den nederste den af muren.

Jeg håber og kunne grave mig rundt langs bagsiden af muren og så langsomt pille den ned uden at jorden dermed ryger med.  Når den er væk var tanken og sætte en ny op med Plantesten eller noget andet som man kan lave en bue med. I plantestene ville jeg fylde med Beton og evt. stålstænger. Ville helst undgå at skråne muren, men så vidt jeg kan læse mig til, så er det nødvendigt.

Men hvad forslag har i?


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan da godt bygge en lodret mur, men så skal du enten grave ned i mindst 90 cm. dybde så du kan bygge en op i Funda blokke med tentor stål og beton. Eller du skal mindst 2 m. ind i skrænten og have fæstnet nogle ankre med stænger der løber ud og  støbes ind i muren.

Så mon ikke det nemmeste er at bygge en skrå mur, og så skal du huske at lave dræn huller i bunden !

Skrevet af pointman på 05 mar 2014 10:58
Vil høre nogle forslag til hvordan jeg lettest/billigst får skiftet en gammel støttemur ud.

Muren er i dag en støbt mur som med tiden er flækket på tværs og ved at falde sammen af den grund.

Støtte muren holder jorden fra en terasse fra at falde ned i en nedkørsel til en garage under huset.  Den er på ca. 160cm hvor den er højest og bliver hurtig kortere da nedkørslen er pænt stejl.

Jorden bag er stabilgrus og en bagstøbning bag den gamle mur i den nederste den af muren.

Jeg håber og kunne grave mig rundt langs bagsiden af muren og så langsomt pille den ned uden at jorden dermed ryger med.  Når den er væk var tanken og sætte en ny op med Plantesten eller noget andet som man kan lave en bue med. I plantestene ville jeg fylde med Beton og evt. stålstænger. Ville helst undgå at skråne muren, men så vidt jeg kan læse mig til, så er det nødvendigt.

Men hvad forslag har i?


Du skal nok have minimum 5 graders hældning på muren hvis den ikke skal vælte. En anden ting er dræning af det højereliggende plato samt jorden hvor muren står. Hvis vandet ikke kan "løbe" under/igennem muren bliver den hurtigt "lagt" ned af frosten. Den nemmeste, og sikkert også billigste, vil være ikke og lave muren massiv. Derved opnår du at eventuelt vand kan sive væk og skulle frosten alligevel flytte på muren, er det en rimelig overkommelig opgave at sætte den om igen.

Ovenstående er skreven ud fra hvad jeg kan fornemme og ikke helt eksagte fakta da jeg ikke har set forholdene. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Lidt ekstra info... Nedkørslen til Garagen er oprindeligt med 20-30cm støbt underlagt hvor der er lagt asfalt på, på et senere tidspunkt. På den ene side har man oprettet en lige væg af Plantesten som støtte væg på ca. 150cm på dybeste sted og hurtig blivende kortere pga. af nedkørslen.

Den oprindelig støttevæg formedenligt stået der siden 1959, hvor huset er bygget.

Ude og vide det, så tror jeg, at den står med en 20cm støbning fra nedkørslen og det samme som bagstøbning. Der er helt sikkert ikke lagt dræn i sin tid, og den har ikke givet efter før midt på og hvor betonen er flækket og dermed er den begyndt og falde udad.

Så det kan godt være jeg skal lægge en enkelt drænrør nede i bunden så evt. vand kan løbe ud der og ned i afløb til en faskine.

Bare det og få gravet jorden væk er en udfordring. Man har i tidernes morgen plantet buske/træer rundt langs støttemuren. For når man graver i jorden kommer den ene stub efter den anden frem
Skrevet af pointman på 05 mar 2014 14:09
Bare det og få gravet jorden væk er en udfordring. Man har i tidernes morgen plantet buske/træer rundt langs støttemuren. For når man graver i jorden kommer den ene stub efter den anden frem
Det er svært lige at forestille sig alle detaljer. Måske du skulle få en proff til og kigge på det, det er skidt hvis det går hen og vælter for dig igen ????

Men rødderne kapper du nemt med en økse, man skal bare lige huske og fjerne eventuelle omkringliggende sten, så ægget ikke skal slibes hele tiden.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja, det ser ikke godt ud. I mine øjne ligner det også en kombination af vand/frost der har gjort den øg. Som sagt vil en støbt mur igen efter X antal år gå til, hvis der ikke er drænet korrekt bag/under den så vand kan forsvinde.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har lige studeret bagsiden af det jeg har fået gravet fri. Hvad jeg troede var beton er faktisk murstensvæg. Så man har i 1959, muret en væg op i mursten og pudset den bagefter. Må sige det holdt godt
Skrevet af pointman på 06 mar 2014 17:33
Har lige studeret bagsiden af det jeg har fået gravet fri. Hvad jeg troede var beton er faktisk murstensvæg. Så man har i 1959, muret en væg op i mursten og pudset den bagefter. Må sige det holdt godt
Ja det har da holdt forbavsende godt.  Hvis du påtænker at forsøge en reperation efter samme mønster, bør du nok huske og have cement i mørtlen samt bruge nye sten. Husk at pudse bagsiden med en god cementpus. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis