Led til uden dørs lamper

HHe
Der skal nye pærer i alle 3 af mine udendørs lamper.. 
Jeg kan se der er tilbud på 2 stk led pærer for 150 kr. 
Jeg har en del imod spare pærer genralt, der er faktisk ingen af dem, indendørs. Her står det på Alm glødepærer. 

Men sådan et par led pærer, er de reelt det brugbare uden dørs? Tænker mest på lysspredning. Farvel gengivelse osv betyder ikke meget. 
Der står de svarer til en 40 watts så det må være fint 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lysspredningen kommer an på pærens design. Og hvordan pærerne er monteret i dine lamper. Hvis det fx er lamper hvor pærerne peger op ad, kan der godt være lidt problemer med spredningen, da elektronikken sidder omkring soklen på pæren, så der ikke stråler så meget lys ud ned af.

LED pærer er absolut anvendelige. Jeg har LED pærer indendøre der lyser mindst lige så godt som alm. Glædepærer og halogen. Der er ikke noget problem, men de koster altså lidt!

Udendørs har jeg ca. 35 lamper/spots med LED pærer fra IKEA og de er OK. Koster omkring 50kr stk.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Pæren vender opad og er formet som en Alm krone.
Jeg tror jeg vil hoppe på dem, ellers må de komme i ude i gangen og soveværelset
Alle andre rum er spare pærer bandlyst, jeg nægter at tro på jeg sparer koget. Med spare pærer tænder jeg lyset straks, jeg kommer hjem, ellers er der først lys når jeg skal i seng.. Det gider jeg ikke.
Ok. LED pærer udformet som denne er ikke så hensigtsmæssige. Jeg har denne type pærer

http://www.prolys.dk/da/product/40watt-led-paerer-erstatning/sunflux-luxinia-led-kronepaerer-35w-2650k-250lm-ra-greater-than-90-270

I denne type lampe

http://www.harald-nyborg.dk/p6368/vaeglampe-60w-e27-galv-fanoe

Og det spiller ikke særlig godt.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LED tænder med det samme. De har ikke samme opvarmningstid som (dårlige) sparepærer. Der findes helt sikkert pærer, som kan erstatte glødepærer uden at du vil opdage det. Her i huset har jeg truffet beslutning om, at der ikke kommer flere gløde- og halogenpærer ind, da LED fuld ud er et reelt alternativ.

Når en LED eller sparepærer bruger mindre strøm, så skyldes det jo, at de omsætter mindre af den elektriske energi til varme end en glødepære. Så du har for så vidt ret i, at du ikke sparer noget energi, da du kommer til at bruge den samme mængde energi ekstra til varme, som du sparer i el. Men da varme er billigere end el, vil der være en økonomisk besparelse. Og den er bestemt værd at tage med. Samtidig holder LED længere end glødepærer, og alene det kan forsvare at de er dyrere i anskaffelse.

En 600lm LED pære (svarer til 50-60W glødepære) med E27 fatning koster 49 kr i Ikea, så 75 kr i Aldi er ikke noget specielt godt tilbud.
Ok mine lamper er af den meget almindelig type. Dem hvor hele fronten er af glas med et plastik gitter udover.
Og pæren ligner dem du linker til.
Jeg tror jeg vil prøve en enkelt af disse pærer, på den lampe der er længst væk, og dermed ikke så vigtig.
Så sætter jeg en overskuds pærer i den anden, og ser den ene led lidt a.

Hvilken form skal de have hvis de skal fungere? For kunne jo prøve at daffe op til elektrikeren, som jeg ved gør en del i led.


Ellers bliver de Alm spare pærer
Annonce
Ellers bliver de Alm spare pærer

Lad være med det. De er meget langt tid om at tænde, når det er koldt.
Så hellere krystalpærer.
Jens
Det var nu i rema jeg så disse pærer.
Jeg har el varme i hytten, så det med varmen er jeg ikke så ked af :-)
Men det er også derfor jeg gerne vil spare udenfor, her er kun fuglene glade for det.
Og derude er lyser altid tændt. Så besparelsen er jo stor.
Hvad er krystal pære?
Nå men keg indkøbte 3 stk spare pærer og 1 led
Led'en er ikke egnet i mine udendørs lamper, den lyser kun op i udhænget. Så her kom der 3 spare pærer i.

Men jeg prøvede Led'en inde i soveværelset. Og det er ikke helt ringe. Selvom det imod alle principper, tror jeg den bliver rykket ind over stue bordet
Krystalpære er en halogenpære inde i et almindeligt kugleformet glashus.
http://www.greenline.dk/Lyskilder-14/E-Saver--Krystalpaerer-475/Klar-Krystalpaere-013103
Hvis dit lys altid er tændt, er det selvfølgelig ikke relevant.

Der er sket meget med LED pærer de sidste par år, som du har opdaget :-)
Når sådan nogle, dem kan jeg joller ikke lide.

Men min udendørs test er ikke helt fair, opsagde lige, at den kun svarer til en 25 watt, mod spare pærens, lovede 55 watt.

Synes dog også Led'en lyser for lidt. Men det passer fint med de lovede 25 watt. Jeg vil dog finde en der svarer til 35 watt.
Men farven og gløden er helt iorden. Jeg kunne godt hoppe på den vogn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis