Afkorte massiv dør - hvordan

Hej Alle

Jeg er ved at istandsætte min kælder, og blandt andet skal jeg have monteret to nye døre. Dørhullerne passer med en 90 cm karm, men højden passer ikke med et standardmål.

Jeg kan enten vælge at købe en dør på specialmål (koster kassen) eller købe en almindelig dør i størrelse 9x20 (eller 9x21 som er billig) det vil jeg helst. Det skal være massive, glatte døre - dem kan vi bedst lide - og regner med at købe Swedoor Stable, som kan fås i alle byggemarkeder.

Hvis jeg køber en dør i standarmål, så skal den afkortes i toppen (og eventuelt lidt i bunden idet der er 3 cm forskel på gulvhøjden i de to rum) - hvad er pænest mht dørhåndtag?

Kan man blot save et stykke af døren med en dyksav foroven og forneden, uden at det giver problemer? I brochuren står at "Swedoors Stable massive glatte dør består af en ramme af fyr beklædt med 3mm formpresset fiberplade med kerne af massivt indlæg (spånplade)".

Hvis man afkorter døren, så skærer man vel rammen af fyr i stykker - vil det give problemer? Kan det give problemer, at spånkernen i døren er blottet foroven og evt forneden - kan den udvide sig?  Døren er ind til et meget stort badeværelse/vaskerum, dvs den bliver ikke oversprøjtet med vand og der er ventilation, men alligevel..?

Jeg vil blive glad for gode råd, især hvis nogen har prøvet noget lignende.

Mvh Janus

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har prøvet at korte en af de der gamle 70'er døre, hvor der bare er en ramme, noget bølgepap-fyld, og en hård masonit plade på hver side.

Jeg skulle heldigvis ikke skære mere en 2,6 cm af i alt, så jeg skar både i top og bund, for at bevare så meget jeg kunne af rammen. 

Men måske kan du skære mere af, og så "lukke" enderne med en liste, selvom det er bøvlet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis du saver af for oven passer det med højden på håndtaget, men så skal du også korte karmen af for oven, så det passer med hængsler og lukkebeslag.

Hvis du saver så meget af du kommer ind til "bølgepappet" så sæt en liste i med lim, pappet trykker du bare ned, du kan måske bruge den gamle liste, hvis du kan få beklædningen af.

De døre de har i Bauhaus, skulle være Swedoor, men ofte billigere....

Ben det er overhovedet ikke noget problem. Sæt du blot saven igang. Når døren er savet plejer jeg gerne at køre kanten af med en høvl blot for at man ikke får nogle kanter
Skrevet af je__ns på 04 mar 2014 19:06

Hvis du saver af for oven passer det med højden på håndtaget, men så skal du også korte karmen af for oven, så det passer med hængsler og lukkebeslag.



Jeg har lavet øvelsen med at skære af døre - godt nok celledøre - men samme princip.
Og ja, jeg skar kun af i toppen så håndtaget sidder, hvor det ellers ville gøre.

Jeg skar så med en fintandet klinge halvt ind fra begge sider for at minimere at dørpladen flossede. Afdækningstape på savsporet af samme grund.
Og gav den så lige en tur med sandpapir for at lave en fas på 1-2 mm.

Og at korte karmen er piece of cake

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

slettet - dobbeltpost.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis