James Bond projekt :-) Teleskop kran til fast montering - rækkevidde 10m+vægt 300kg

Jeg er ved at projektere et lille 'james bond' projekt hvor jeg vil forankre en lille teleskop kran i en beton støbning ved min grund tæt på havet.
Denne kran skal kunne gemmes/sænkes når den ikke skal bruges, så den skal være så kompakt som muligt når den ikke er i brug. Og den skal være i en kvalitet der ikke græder over havgus og saltvandsprøjt.
jeg har fundet noget som dette: http://www.opacmare.it/pages/model_3078_sy_en/543  men den har ikke så stor rækkevidde.
Jeg håber i har nogle ideer til sådan en kran.

Pointen med kranen er at jeg vil kunne løfte en lille rib ned til vandoverfladen fra et 2meter højt plateau, og jeg ville kunne gøre dette alene så rib'en har bare ét forankringspunkt til kranen.
Fra plateauet er der ca 8-10 meter ud før jeg sænke båden. 


 

:
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg fandt denne: http://ipaper.hmf.dk/FTP/Brochure/Z008077/ (340-K3) den ser ud til at kunne gå ud på 8,5m med 340kg så det er noget i den størrelse der skal til. Men sådan en kran fylder jo en del :S
Håber på noget genialt input

:

HMF laver kraner til handelsflåden, så det kunne jo være en mulighed, men en kran der kan løfte 300 kg ude på 10 meter er ikke billig. (på den forkerte side af de 100 kg.)

www.hmf.dk/Default.aspx?ID=5702

Nå dem fandt du også selv

Vi har lige købt en HMF kran på arbejde, der kan løfte 420 kg ude på 4,2 m og med wire spil kr 80000 og i marine udgave er den jo nok et hak dyrere.

Hej.
En ide kan være at opsøge en lastbil-ophugger. De gør meget i kraner. Købte for år tilbage en 350 kg/10m for ca kr 35.000,- så vidt jeg husker.
Men den er altså ikk lige sådan at gemme
Nykjær i Karlshøj/Tappernøje har meeget.

mvh

 varmetossen

Ja, ikke for at være lysseslukker skal du have krancertifikat  til en med de efterlyste data. Ydermere skal en kran af den størrelse godkendes hvert hele år sååå ...........

Hvad med en sliske og et bette hånd eller el-spil ???  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mange tak for jeres input

@ je__ns: Tak for konkret info. Ja det er nok ikke helt billigt desværre!

@ Kalus: Tak for ideen! Den kran jeg skal have skal kunne gemmes eller graves ned sådan at jeg kan åbne en 'låge' i mit dæk og hente den frem, så det går nok ikke med en større svulstig sag af en kran.

@ Nitter: Tak for info. jeg var ikke klar over det var så omstændigt. Men det hænger som du siger også sammen med at det faktisk kræver en ret stor kran at løfte 300kg på 10M, meget større end hvad jeg først havde håbet på.
Jeg tænker også på at lave en mere lavpraktisk metode, men det er ikke let. ramper/sliske vil ikke være muligt da der er ca 5meter kystbeskyttelse båden skal ned over. Så den skal løftes ud over kanten. Men da det et det samme løft der skal laves hvergang kunne jeg måske lave en anden løsning. Har tænkt på noget med en fastforankret svingarm, evt med ét teleskop led hvor jeg så kan hejse båden op og svinge den ud over kanten. Men om jeg kan lave sådan en forankring stærk nok ved jeg ikke, det må komme et enormt tryk på forankringspunktet (jeg kunne støbe en stor betonklods og montere derpå feks.)

:
Annonce
Jeg fandt lige sådan en fætter:


Svingarms kran, det kunne være en mulighed?

:
Hej.
Ja, det er snart svært at more sig i Danmark uden at støde albuerne

mvh

 varmetossen

Her et par brugte - endda allerede camouflerede ;-)

http://www.retrade.dk/search?q=kran

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis