Brændeovn og undertryk

Hej alle,

I vores 70'er parcelhus har vi for 10 års tid siden fået installeret en brændeovn. Før den kom til var huset udelukkende opvarmet med elvarme. Brændeovnen står i stuen, der er forbundet med køkkenet med en stor åbning i væggen.

Ventilationen af huset består af:
Loftventil i bryggers direkte til tagventil1, uden filter eller envejsventil.
Loftventil i badeværelse, med ventilator der suger ud af badeværelset til tagventil2, uden envejsventil.
Loftventil på toilet direkte til tagventil3, uden envejsventil.
Emhætte i køkken, direkte til tagventil4, med envejsventil.

Vi har efter brændeovnen kom til haft store problemer med at luften i badeværelse og bryggers er ekstremt kold og der er stor ansamling af kondensvand på ruder og loftslem i bryggers med følgende mugdannelser.

Brændeovnen har fungeret fint, med udmærket aftræk.

Jeg har konstateret at brændeovnen og emhætten trækker kold luft ned gennem loftventilerne primært i bryggerset og badeværelset, hvilket afkøler de to rum.
Hvis vi holder dørene til rummene lukket når vi fyrer i brændeovnen er der ingen problemer med kulde og fugt i bryggers og badeværelse.
Men med dørene lukkede fungerer brændeovnen ikke ordentligt, der kan simpelthen ikke komme ordentligt træk i den. Åbner vi terrassedøren lidt på klem, hjælper det meget på brændeovnen, og gardinerne flagrer tydeligt og indikerer at der er et forholdsvist stort undertryk i huset.

Som jeg ser det, er problemet at der ikke kan komme nok luft ind i huset når der fyres, hvilket giver undertryk og resulterer i at der trækkes luft ind de forkerte steder.

Så løsningen må vel være en friskluftventil, eller hvad?

 

Hej alle, I vores 70'er parcelhus har vi for 10... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved godt at dette er necroposting, men jeg synes jeg vil dele min løsning med jer:

En Smokei Aspirator.

Efter vi fik den har vi slet ikke haft problemer med negativt træk i skorstenen, og selv på iskolde vinterdage er der ikke en prop af kold luft i skorstenen. Aspiratoren drives af vinden og suger i skorstenen når det blæser.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis