opsætning af lampe

Hej

Jeg skal til at montere en ny loftlampe i et stik bestående af M1, M2, 0 og F. Da der i lejligheden er meget få stikkontakter vil jeg gerne spørge om det er muligt, at tilkoble to ledninger i samme stik? Altså for eksempel vil jeg gerne tilkoble en ledning til F og 0, mens den anden ledning tilkobles M1 og 0, hvor jeg med ledningen hvor F og 0 er tilkoblede, gerne vil montere en ny stikkontakt.
Da jeg ikke er den store ekspert vedrørende el-installation vil jeg gerne sprøge om dette overhoved kan lade sig gøre, og hvor sikkert det ville være?
På forhånd tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hmm !

Velkommen på LDS.

Du må skifte en stikkontakt opsætte en lofts lampe, men du må ikke selv etablere nye stikkontakter, så svaret på dit spørgsmål, nej det må du ikke, det skal en autoriseret elinstallatør lave.

Velkommen til.
Det mest oplagte er i øvrigt at tage strømmen fra en af de eksisterende stikkontakter og føre den videre til nye stikkontakter.

Det du lidt lægger op til, er bløde ledninger, og det er et absolut no go ! (så kan du ligeså godt lave forlængerledning på forlængerledning, som også er en rigtig dårlig ide).

Og som håndværkeren skriver, så strøm ikke noget man skal spøge med... tænk også på hvad forsikringen siger hvis hytten brænder ned, og det ikke er lavet ifølge diverse love og regler.

INGEN udbetaling af forsikrings penge, og måske også et erstatningskrav, på andre skader i ejendommen, med efterfølgende gæld til op over begge ører 

Så er pengene til en elektriker givet godt ud. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Man må gerne tilslutte flere ledninger til samme lampeudtag, hvis det kan gøres på en forsvarlig måde, dvs. de er aflastet korrekt.

Det oplagt, at man ikke må tilslutte en stikkontakt, som er lavet til fast installation. Men hvad med en stikdåse, som jo er lave til at være løs. Er det tilladt? Har ikke umiddelbart kunnet finde regler om hvad man må tilslutte til et lampeudtag.
Skrevet af jenshøj på 04 mar 2014 15:33
Man må gerne tilslutte flere ledninger til samme lampeudtag, hvis det kan gøres på en forsvarlig måde, dvs. de er aflastet korrekt.

Det oplagt, at man ikke må tilslutte en stikkontakt, som er lavet til fast installation. Men hvad med en stikdåse, som jo er lave til at være løs. Er det tilladt? Har ikke umiddelbart kunnet finde regler om hvad man må tilslutte til et lampeudtag.

Jeg vil mene at man godt må tilslutte en blød ledning med et forlængerled på (hun stik) At det så ikke er en specielt god håndærksmæssig løsning, er så en anden snak.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Spørgsmålet er vel om din forlængerledning så ikke er at betragte som fast installation. Altså, det er jo ikke en forlængerledning du går og piller ud og sætter i
Det er jo ikke meget anderledes end når man sætter en lampe til.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis