Granitskærver mellem sokkel og belægning

Hej 
  
Bygget nyt hus og skal have anlagt fliser om få uger, om vejret vil. Vil gerne have 20-30 cm langs sokkel hvor der er mørke granitskærver af følgende årsager:
 
  • Jeg synes det er pænt 
  • Det skjuler evt. skævheder i sokkel
  • Man går alligevel ikke på de inderste 20-30 cm
  
Hvis jeg afgrænser med en havekantsten kan jeg ydermere opnå at hæve belægningen så den kan være i niveau med gulv, så der kan være nem udgang fra alle terassedøre - men samtidig en synlig sokkel, som er pænt.

Se foto jeg har taget at nogen der har lavet noget lignende :



  
MEN: er det et problem når det regner-der er intet udhæng, så der havner vand i skærverne. Hvad bliver der af det? Er det noget problem at lave samme bund overalt, men lægge fliser yderst og skærver inderst?

Mvh. Martin
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil ikke være noget problem at der kommer regnvand ned i skærverne, med mindre du laver faldet på fliserne forkert så det også løber ned i skærverne 

Da du alligevel har diverse grus typer under fliserne, har du et rigtigt godt dræn, til den smule vand der vil komme fra oven.

Det eneste jeg kan sige imod det, er at når det har ligget nogle år, så vil der være så meget skidt mm der har samlet sig mellem skærverne at ukrudt har en fest med at spire i det. Men så er det jo bare at starte forfra... 

PS: jeg ville dog fylde flere skærver i end det er gjort på det nederste billede, da du ellers vil få en skidtsamler, hvor blade mm rigtigt kan ligge og formulde. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har haft noget lignende.
Det medførte for mig, at der ALTID lå sten inde på fliserne, som man kan gå og vrikke rundt på foden i.
Om det var fugle eller andet, der ragede stenene ind på fliserne, fandt jeg aldrig ud af, men jeg blev så træt af skidtet, så jeg pillede det op efter nogle år og fyldte mellemrummet ud med beton.
Det er ikke noget, jeg kan råde dig til.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det var nok bedre at bruge nogle søsten  40 - 80 mm.
Nej håndværker, det bliver det værre af.

Jeg havde i vores sidste hus en japansk inspireret have, hvor der indgik en masse granit skærver og en masse andre sten (hvad jeg nu kunne få fat i), her i blandt mark og søsten i håndfuld størrelsen, som jeg lagde langs med et bed op mod en pergola.

Det var konstant fyldt med blade, der satte sig fast mellem stenene, pgra deres størrelse, og så er der kun den hårde vej... fjern stenene, rens dem og læg dem på plads igen... temmelig besværligt  


Mange tror fejlagtigt at granit skærver er ensbetydende med at der ikke skal vedligeholdes, og derfor er ufatteligt mange haver blevet "strøet" til med granit, i den tro at man aldrig mere skal gøre noget.
Det eneste der ikke skal vedligeholdes er asfalt 

Granit skærverne bliver også med tiden fyldt med alskens skidt og møg, men her har man dog en løsning der hedder en rive (ligesom gårdspladser skal rives jævnligt for ikke at gro til) 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg har nogle bede med granitskærver, jeg har fiberdug under, men mest for ikke at blande dem om med jorden, ukrudtet kommer jo mest ovenfra.

Jeg har et lag skærver på 12-15 cm, der kommer stor ser ingen ukrudt, bedene er ca. 7 år gamle.

I min indkørsel har jeg også skærver, uden fiberdug, og kun ca 5-7 cm tykt lag skærver, her kommer der masser af ukrudt.

Annonce
Så må du være heldig je_ns, eller også har du ikke så mange træet der "fælder" i nærheden

Da jeg lavede min tidligere have brugte jeg også dug under, og ca 10 cm tykt lag. Men efter 3-4 år, begyndte det første flyvende ukrudt at melde sig.
Ved nærmere kik var det tydeligt at der var samlet næsten en cm skidt og møg oven på dugen (under, og imellem granitten) og her kunne det flyvende ukrudt fint finde nok plads til at slå rod.

Men jeg boede også ved siden af et grønt bælte, med en blanding af bøg, eg, el og lidt lærk (foruden en "frodig" bund af skvalderkål, brændenælder, græs og tidsler)
Foruden hvad der stod i min have af rødtjørn, thuja, enebær, og diverse buske.   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er pænt, vi har noget lignende, der kommer lidt mælkebøtter og lignende, (har heller ikke nogle ahorn træer i nærheden, som feks. ved min svigerfar, de vokser overalt) hvis du kan leve med det, er det den rette løsning for dig.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hej
Hvad med pigsten, fuget med stenmel, det er pænt og æstetisk en god løsning
sættes med afvandingsfald 40‰ ud fra husfacader
og med sokkelhøjde min. 10cm v. fast belægning.
Det kunne helt sikkert være rigtigt flot. 

Jeg har altid ønsket mig at lave en pigstens belægning, men jeg har bare aldrig haft tiden til det

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af ktm på 04 mar 2014 11:40
Jeg har haft noget lignende.
Det medførte for mig, at der ALTID lå sten inde på fliserne, som man kan gå og vrikke rundt på foden i.

Præcis derfor jeg har lavet en høj kant omkring mine bede i forhaven med granitskærver



Har også ukrudtsdug under mine - og det ukrudt, der kommer med luften er meget let at fjerne - det gror jo ikke ned i jorden.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis