Nyt strøm i sejlbåd

Hej alle.

Jeg håber at der er nogle kloge hoveder der kan fortælle mig om mit udarbejdede el-diagram er korrekt i forhold til en 28 fods sejlbåd? Du kan se det nederst.

El-komponenter jeg har tanker om skal installeres:
- HPFI El-central til landstrøm (Jeg har købt den fra Biltema 10A)
- Hovedafbryder (nogle gode forslag til overkommelige priser?)
- Skillerelæ (Jeg har hørt godt om Septor skillerelæ, men er der andre der kan det samme til billigere penge?)
- Strømtavle (Fra biltema)
- CTEK smartlader
- Startbatteri
- Forbrugsbatteri

Forbrug: 
- Lanterner
- Køleskab
- TV
- Radio
- Lænsepumpe
- Kahytslys
- 12v udtag

Jeg har planer om at købe et startbatteri på 80 Ah og et 100 Ah til forbrug fra biltema - tjek linket:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/E...eri-80100/
Er de fine til formålet? 

Lad mig høre fra jer.

PS. Jeg HAR købt og læst/kigget/studeret i bogen "El ombord". Ud fra det har jeg også udarbejdet nedenstående diagram, men mangler at få en prof's øjne på det. 

Mvh Mikkel
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mvh Mikkel
Ikke så nemt at se på den lille tegning, men 12 volt delen ser umiddelbart ok ud.
Husk at bruge sikringer, og tilstrækkeligt tyk ledninge, har du en høj mast, er der jo langt frem og tilbage, så her er 0,75mm2 lampeledning sikkert ikke nok, afhængdig at dit strømfobrug i toplanternen.
Men der er vel en tabel over ledningskvadret i elombord?

Jeg kender ikke rigtig noget til 230 landstrøm, men som jeg husker skal det tages særligr tiltag.


Er det lidt nemmere at se nu?

Jeg har skrevet tykkelsen på ledningerne som jeg mener de skal være.

Er der nogle der har indvendinger eller er det i orden?


Mvh Mikkel
Hej Mikkel
Biltema har et skillerelæ til 129 kr. som er spændingsstyret og nem mont.
hilsen JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Skrevet af JOY på 04 mar 2014 16:15

Hej Mikkel

Biltema har et skillerelæ til 129 kr. som er spændingsstyret og nem mont.

hilsen JOY


Hej Joy.

Er det hip som hap om man vælger Septor til en tusse eller Biltema skillerelæ til noget mindre i indkøb?

Kan de det samme?


Mvh Mikkel
Ja det kan det samme, det er til 12 V , 125 Amp. tilkobler forbrugsbatteri v. 13,3 V frakobler v. 12,8V.
Enheden er forseglet fugttæt.
Hilsen JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Jeg synes dine 16 mm2 kabler er lidt "over kill" til TV, radio og kabinelys. Jeg ville bruge maks 2,5 mm2

Hvorfor har du ført batteri minus/stel op til HPFI relæet?

p.s. jeg tror ikke du kan 8 mm2, du kan få 6 eller 10 mm2

Ja, jeg ved godt det er en gammel tråd, men sad først nu og kiggede dit diagram, i forbindelse med ændringer i min egen båd. Jeg har to kommentarer, som andre, som bruger dit udmærkede diagram lige kan tage med i overvejelserne: 

  1. Jeg har engang haft lader sat efter en adskiller (1,2,1+2), fordi jeg synes det var smart, at kunne vælge hvilket batteri landstrømmen ladede. Da den switch blev oversvømmet, var der ikke hul igennem den, og der var så heller ikke startstrøm på båden, efter jeg havde startet og sejlet ud af havnen. Derfor er min lader + generator altid tilkoblet startbatteri, så forbrugsbatteri først lades op, når startbatteriet er opladet.
  2. (Jeg sidder så og kigger dit diagram, for at få en ide til situationen, at motoren kører, der er ikke strøm på forbrugsbatteri, og min gamle Septor bare skifter i interval, dvs. selvstyren virker ikke halvdelen af tiden. Min tanke lige nu er, at lade et alm. billigt relæ styre af motortavlen, så forbrugsdelen indkobles når motoren arbejder, og således frakobler skillerelæet.). 
  3. For det andet, så skal du på en sejlbåd have 3 tilgange til lanternerne, running, for sejl + motorlanterne + ankerlanterne (hvilket du formentligt har lavet for længst)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis