Fjernvarme eller el varme..

Hej

Er i gang med at etablere et isoleret værkstev, i forlængelse med min carport..

Jeg rammer ca 14,5 kwm. og der er 200mm i væge, loft og gulv.

Jeg har mulighed for at nedgrave varmerør, og sætte en almmindelig radiator op, men overvejer også "bare" en el radiator.. det er jo klart det nemmeste, og der er ikke varmetab i rørene..

I mit værksted skal der være fryser, vaskemaskine, tørretumbler og køleskab.. jeg regner ikke med at der skal være mere end ca 15 grader..

Hvad ville i anbefale, el eller fjernvarme..??

Mvh Kokken

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En el-radiator bliver dyr i drift. Især med kun 200mm i vægge, loft og gulv.

Dine hvidevarer bidrager selvfølgelig også lidt til opvarmning, men tørretumbleren kører jo ikke hele tiden...

Besparelsen ved at opvarme med fjernvarme, kan som du selv er inde på, æde sig selv op med varmetab i rørene. Hvor langt er der fra værksted til huset med fjernvarme? og skal du alligevel nedgrave vand og kloak til vaskemaskinen?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg har et skur der også har 200mm isolering i væge og loft, i gulvet er der 275mm, der er meget tæt, med dampspærre.

De er ca 8 m2 jeg valgte at bruge en oliefyldt radiatot, og så kun have 8-9 gr. c. Det er mit hobbyrum, skal jeg arbejde der ude, har jeg en 2000watt varmeblæser, så er der hurtigt god varme på.

Det bruger ikke særlig meget strøm, så du vil spare en del, hvis du holder temperaturen på 8-9 gr.

Ved 8-9 grader, er det jo heller ikke mange måneder om året, der skal "fyres".. Tænker bare om der bliver "klamt" i rummet, ved den lave temperatur..

Jeg har lavet mit rum helt tæt, og har så en aut. affugter kørende, men det er nu begrænset hvad den trækker ud af fugt, nok 2-3 liter om året, så det er ikke meget den køre.

Annonce
Du skal lige være opmærksom på at nye frysere og køleskabe ikke fungerer ordentligt ved under 16 graders varme

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Der findes forskellige klimaklasser, ja - det skal man være opmærksom på.

Man kunne jo vælge en klimaklasse med min. temp. på 10 gr. C.

http://www.seas-nve.dk/Privat/Energiraadgivning/Energispareraed/Maanedens%20artikel/Energiraad/Fryser.aspx

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis