Stikkontakt ødelægger

Hej! Dette er ikke et belysningsspørgsmål, men dog et el-spørgsmål.

Min batterioplader virker ikke længere. Jeg satte den ind i en stikkontakt og så sagde det plop og der kom en lille gnist. Hvad kan det være, der er sket? Lige præcis den stikkontakt har det også med at sprænge pærer meget hurtigt. Hvad er der galt med kontakten? TAK!

Hej! Dette er ikke et belysningsspørgsmål, men dog... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du et multimeter ? Så prøv at mål spændingen i kontakten.
Har du en polsøger ? Så stikker du den i kontakten, og ser om den lyser både i det højre samt venstre hul. Gør den det, har du en løs nul et sted. Nullen skal man ikke spøge med.

I sommers lavede jeg ny strøm i et ældre hus. Det indebar bla. ny gruppetavle, hvor der kom et nyt sneider hpfi relæ i. Da jeg lavede hpfi test, skete der noget i relæet som gjorde at nul forbindelsen i relæet brændte over. Næsten al elektronik futtede af i huset. Og jeg fik bekræftet min teori om at al elektronik er lavet af røg , for det fik sgu lov til at slippe ud he he :-) Noget af det eneste der holdt var gode gamle glødepære, og ældre hvidevare uden for meget elektronik i. Sneider/LK to heldigvis ansvaret og erstattede alt.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Tak for alle svarene! Jeg har nu haft besøg af en elektriker, som også mente, at det kunne være en løs nul. Men alt så rigtigt ud, og der kom også den rigtige spænding ud alle steder. Så han mente, at det må have været et tilfælde, at opladeren valgte at futte af lige på det tidspunkt.
Hvis det er en dårlig nul, et det ikke sikkert fejlen viser sig ved bare at måle i kontakten. Der skal belastning på. Jeg plejet at bruge en varmepistol. Hvis den spinner op i hastighed, ved man den er gal.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Silverline

Laver du HPFI test på installationerne med alle grupperne tændt? HPFI relæ er ikke beregnet til at indkoble belastning, men kun beregnet til at afbryde strømmen.

Jeg er selv uddannet elektriker, og jeg måler altid spændingen efter hvert komponent, når jeg tænder noget jeg har pillet ved (udskiftet osv.)

wwww.elbogen.dk - Din El guide

Skrevet af elbogen.dk på 10 mar 2014 22:32
Silverline

Laver du HPFI test på installationerne med alle grupperne tændt? HPFI relæ er ikke beregnet til at indkoble belastning, men kun beregnet til at afbryde strømmen.

Jeg er selv uddannet elektriker, og jeg måler altid spændingen efter hvert komponent, når jeg tænder noget jeg har pillet ved (udskiftet osv.)



Ja det gjorde jeg selvfølgelig. Det er jo en normal situation at relæet går når alle grupper er tændt. De var alle slukket da jeg tændte. Men jeg har prøvet et utal af gange at tænde et relæ med alle grupper tændt. Det er også det hr. Og fru danmark gør. Sneider har så også erkendt at der var fejl i relæet.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Annonce
Satte du laderen i imens der var strøm på, eller vippede du første kontakten efter laderen var sat i? Kontaktstøj kan godt ødelægge elektronik - Der kommer nogle spikes når man tænder og slukker en kontakt, og det er meget forskelligt hvor god beskyttelse elektronik har idag. CE mærningen af elektronik indebærer en EMC test, men med alt det der kommer fra Kina idag, er der stor forskel på hvor godt elektronikken er testet.

Med Venlig Hilsen
Christian Hansen
Skrevet af hwhansen på 17 mar 2014 16:06
CE mærningen af elektronik indebærer en EMC test, men med alt det der kommer fra Kina idag, er der stor forskel på hvor godt elektronikken er testet.


Det er faktisk ikke CE-mærkningen, der kræver det - men EMC-direktivet. EMC-direktivet omhandler immunitet overfor elektromagnetisk støj ( EMC = Electromagnetic compatibility )  - både indkommende og udstrålende - men ikke spikes forårsaget af nettet.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis man sætter et CE mærke på et stykke elektronik så står man samtidigt også inden for at det overholder EMC direktivet - det er en del af mærkningen.

Forstyrrelser fra nettet er i høj grad en del af EMC testene (burst og surge), hvor især burst simulere hurtige transienter forudsaget af f.eks. Kontaktstøj, mens surges er mere energirige transienter der simulere ind og udkobling af motorer samt lynnedslag etc.

Med Venlig Hilsen
Christian Hansen
Skrevet af hwhansen på 17 mar 2014 23:25
Hvis man sætter et CE mærke på et stykke elektronik så står man samtidigt også inden for at det overholder EMC direktivet - det er en del af mærkningen.

Forstyrrelser fra nettet er i høj grad en del af EMC testene (burst og surge), hvor især burst simulere hurtige transienter forudsaget af f.eks. Kontaktstøj, mens surges er mere energirige transienter der simulere ind og udkobling af motorer samt lynnedslag etc.
Var lige en tur nede ved vore ingeniører i EMC-testcellen..............

Og jeg må jo så bakke kraftigt og give dig ret . Så lærte jeg også noget i dag

Vi tester også burst og surge.

Beklager.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Helt ok - altid godt med lidt faglig diskussion :-)

I forhold til trådstarter, så har jeg set et andet tilfælde hvor et almindeligt mekanisk tænd/sluk ur har ødelagt LED drivere til LED belysning. Det blev afhjulpet ved at skifte til et digitalt tænd/sluk ur med et elektronisk relæ.

Med Venlig Hilsen
Christian Hansen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis