Find fasen for fa'en....

Igen endte jeg forleden ud i en diskussion med en anden glad GDS'er, om hvorvidt man kan bruge de billige polsøgere til at finde faser med i el installationerne. Jeg holdt på min viden (bl.a. Hér fra) om at det ikke duer at stole på de polsøgere da de er for unøjagtige og kan give udslag på selv den mindste spænding ved fx induktiv kobling, man står på noget som isolerer en fra at ha jordforbindelse m.v.
Men jeg må indrømme at jeg så kom til kort, da vedkommende spurgte til hvad en elektriker da så gør for at finde fasen. For på div multimetre bruges jo altid to målepinde, så ja man kan måle at der er fx 230V imellem lederne, men hvilken en af dem der er fasen kan jo ikke afgøres ved dette.

Bruger man så sådan noget udstyr her:
http://www.hobbyogindustri.dk/spaendingstester.html denne står der fx "Følsomhed: Indikerer fra 12 V AC"
http://www.greenline.dk/Vaerktoej-15/SpaendingstesterPolsoeger-554/Spaendingstester-UT15B-339006 denne står der, at hvis man sætter den ene ping i giver den udslag ved >100V


??

Jeg må jo hellere ha mine argumenter i orden, næste gang ;-)
Igen endte jeg forleden ud i en diskussion med en... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Wezio på 01 mar 2014 21:04


På et multimeter kan du godt afgøre hvad der er fase og hvad der er nul.

Jeg kan ihvertfald på mit. Enten skriver det fx 228,7V eller også skriver det -228,7V

Hvis der kommer et minus foran har jeg fasen på den sorte "pind" :-)

Hvad viser den så hvis du måler mellem 2 faser (ud over ca.400V) ?
Skrevet af je__ns på 02 mar 2014 01:17

Så viser den nok, hvilke to faser det drejer sig om.     (R S T)

Som i dag hedder L1-L2-L3


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 02 mar 2014 01:37
Som i dag hedder L1-L2-L3



Vel kun hvis det ikke er luftledninger (rod,stamme top)  ;-)
Skrevet af Ra på 02 mar 2014 08:55

Vel kun hvis det ikke er luftledninger (rod,stamme top)  ;-)
Jo, såmænd :

Tidligere blev de 3 faser benævnt henholdsvis rod, stamme og top (R, S og T), givetvis med tanke på den højde­mæssige placering af faserne i et lavspændingsluftledningsnet. Da R svarer til den nuværende benævnelse L1 må det sluttes, at L1 er placeret som den nederste af de 3 faseledninger (roden), L3 som den øverste af faserne (toppen).

Klippet herfra :

http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/luftledninger.php


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Faseprøven/polsøger var et godt stykke værktøj for den arbejdende elektriker da den kom frem 60-70 år siden , den afløste den våde tændstik som nogle garvede elektrikere brugte til at tjekke om der var sovs på en ledning , ellers brugte man en prøvelampe som typisk var 2 kertelamper forbundet i serie så man kunne tjekke om der var 380 V , eller 440V hvis det var jævnstrøm .
Senere kom prøvepinden med et lille batteri i som kunne måle fra 12 volt og opefte med en lille biplyd , og alligevel går næsten alle  elektrikere stadig rundt med en polsøger i brystlommen , og en erfaren elmand kender alle fiduserne med en polsøger som at sætte den på fasen og lige røre nullen så polsøgeren lyser op ,  for at være sikker på at der en spænding på.  

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Så, hvis man ikke vil bruge en billig Polsøger/faseprøve/skruetrækker m lys/piberenser eller hvad de nu hedder ;-) , så er løsningen de prøvepinde a la dem jeg linkede til der giver udslag ved fx >100V eller et multimeter som wezio skrev?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis