Vaskemaskine på lille badeværelse

Hej

Er det lovligt at installere/opsætte en vaskemaskine på et meget lille badeværelse (ca 1,4 * 1,4 m)? 
Jeg tænker her bl.a. på vådzoner....


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Finn.

Og velkommen her på LDS.

Jeg har da haft en lille vaskemaskine installeret på badeværelset uden problemer, men der skal være et HFI relæ for at det er sikkert. Men spørg i den butik hvor du vil købe vidunderet, den jeg havde var top betjent og var ca. 45 x 60 x 100 cm. Den virkede da i over 15 år.  Den kan dog også monteres i et køkken !

Skrevet af finn6700 på 28 feb 2014 11:17
Hej

Er det lovligt at installere/opsætte en vaskemaskine på et meget lille badeværelse (ca 1,4 * 1,4 m)? 
Jeg tænker her bl.a. på vådzoner....



Det springende punkt må være om der er en bruser. For så er hele badeværelset vådrum, og dermed skal du finde en vaskemaskine der er IP-67 klassificeret og det kan du ikke.
Du skal holde en afstand på 1.25meter fra bruse hovedet. Så nej.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

På badeværelser under 3 m2 MED EN BRUSER betragtes hele rummet som våd zone. Men måske kan man få en undervandsvaskemaskine
Hej alle

Tak for svar.

Der er/bliver en bruser - så tænkte nok at det ikke er lovligt.

Badeværelset skal renoveres så ville lige høre om det måske blev lovligt hvis der er en fastmuret væg mellem brusehovedet og vaskemaskinen. Men det kan jeg forstå ikke vil være nok da afstanden stadig vil være under 1,25 meter.



Annonce
Så vil jeg nu mene at tingene ser lidt anderledes ud, når der er en mur imellem bruse hoved og vaskemaskine. Begrundelsen for at der skal være 1,25 m er ved et åbent brusehjørne hvor bruseren kan sprøjte over på vaskemaskinen.
Det ændrer ikke følgende:
I små vådrum med et gulvareal på mindre end 3,25 m2 eller med en bredde på mindre end 1,3 m er alle vægge omfattet af vådzonen, da det i så lille et badeværelse er svært at undgå at sprøjte vand på væggene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis