Vedligeholdelse af lædersofa

Hej,

Jeg har købt en brugt sort lædersofa. Sofaen er i god stand, og er fra Danbo møbler. 
Er der nogen der ved, hvordan jeg bedst vedligeholder den? Altså både almindelig vedligeholdelse og en grundig pleje?
Den tidligere ejer brugte sæbespåner. Er der noget man skal være opmærksom på ved at bruge det? Og skal man bruge andet for en grundigere vedligeholdelse?

Tak

Lev optimistisk.. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En gang lanolin fedt skader ikke læderet, i øvrigt det samme som der er i sæbespåner. Du smører det på i et ganske tyndt lag med en blød klud, lader den stå i et døgn og polerer så resten af igen. Kan du ikke få den fedtede overflade helt tør, så vask en gang med sæbespåner.

Lanolin fedt kan du købe hos Matas.

Hej Jørgen,

tak for dit svar!
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget lanolinfedt hos matas.. Kan det betale sig at købe læderfedt hos en møbelhandler, eller er det det samme som du snakker om (som sikkert er billigere)?
Er det sådan at man bruger sæbespåner til almindelig rengøring, og lanolinfedt til en ordentlig opfriskning? (sofaen er 10 år gammel, så jeg vil gerne give den en grundig opfriskning)

Mvh

Lev optimistisk.. 

Nej der er forskel på lanolin fedt og læder fedt som du kan købe til bla. sadler, den indeholder nemlig også voks. Du kan sagtens bruge den, men den er forholdsvis dyr i forhold til lanolin fedt.

Lyder lidt underligt hvis du ikke kan få den i Matas, sidst jeg købte var i Matas og det var en 5 kg. dåse. Men vedligeholdelsen er kun at give læderfedt en gang om året og så aftørring med en god opløsning af sæbespåner

Alle møbelforhandlere har mere eller mindre deres eget anbefalede mærke. Og så er der også Håndværkerens råd, der helt sikkert er billigere end møbelhandlernes læderpleje.

Så gøre mig klog på det eller anbefale noget vil jeg ikke. Men jeg vil dog sige, at vi bruger dette http://www.boshop.dk/laederplejesaet.html
end gang om året og det virker. Man afrenser først læderet og derefter plejes det med efterbehandlingen. Det står som nyt bagefter. Men har jeres sofa mistet farve, hjælper det jo ikke, men der kan man købe effektiv læderfarve og indfarve det igen.

Vi har ikke handlet på linket, det er bare for at vise dig, hvad sættet hedder. Vi købte vores hos Hurup Møbelfabrik oprindelige, hvor møblerne også er købt, men de en nu desværre lukket. Jeg ved dog at andre møbelforhandlere også fører det.

Grunden til at jeg anbefalede lanolin fedt er at det er et rent natur produkt ligesom  sæbespåner. Skal nok lade være med at beskrive hvad det bliver lavet af

En af fordelene ved lanolin er at det forholdsvis let kan vaskes af tøj altså stof, på læder / skind virker det vandafvisende. Og netop det at der ikke er tilsat voks gør at det aldrig bliver til en hård skal som eks. når du giver dit læder fodtøj en omgang fedt eller sværte og efter polerer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis