Alternativ til overligger?

Hej

Kan man lave en spær-udveksling i stedet for at mure en overligger ind over en dør, hvorover der hviler et spær? 

Venlig hilsen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan du da godt men hvad så muren den skal da jo være noget den kan bære på. I tresserne byggede man jo mange huse uden brug af overligger ved vinduerne.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for det.

Kender du en gængs måde, hvorpå det så bør laves?

Du mener, at muren over døren vil slå revner, hvis den ikke er undersøttet af en overligger? Kan dørens kam evt være tilstrækkelig støtte her? det drejer sig om et skifte betonblokke i en garage.
Du kunne da i det mindste så støbe en overligger.
Lav en bjælke in situa i små Leca-nødder med nogle tentorstål indstøbt. Den kunne formentlig også bære dine spær.
Det kræver selvfølgelig, at du laver en støbeform, men så kan du gøre den lidt mere elegant med en runding.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kan dørens kam evt være tilstrækkelig støtte her? det drejer sig om et skifte betonblokke i en garage.

Jeg ville i dit sted ikke lade muren hvile på karmen, du kan på lidt længere sigt få problemer med din dør, som kan kommet til at hænge/binde.

Du skal/må jo også ha' tætnet omkring din dør.




Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Du kan indskyde en bjælke oppe i spærene, lad den hvile på to spær i hver ende, så den dækker 5 spær.

Som markeret med rødt, set fra enden.

Annonce
Tak for jeres svar.

I første omgang er jeg interesseret i, hvordan udvekslingen kunne laves.

je_ns: den metode du her foreslår, er det en efterprøvet metode? Jeg spørger kun fordi, jeg som lægmand synes, at kontaktfladen mellem spærhovedet og bjælken er meget lille.
Har du iøvrigt en anvisning på, hvordan bjælken bør fastgøres? Fx et stykke lodret stående træ "bag" bjælken skruet fast i hhv. spærfod og hoved.

Jeg har en jernbjælke over et vindues parti, det er et firkantet rørprofil, der er svejset lasker på, som er skruet fast i spæret(den skrå del)

Laver du det i træ, kan du save en kile, så du får en anlægsflade til det skrå spær.

Men et par vinkelbeslag på hver side af spæret, og skruet fast i bjælken, ville jo være ganske fint. (som den sorte laske på min tegning)

På den jernbjælke jeg har, er der svejset en laske fast, oven på bjælken, og så to skruer ind i spæret.

Laske markeret med sort

Det er den rigtige måde og lave det på. Men forstår nu ikke hvorfor du ikke sætter en overligger i for det du er ude i er mere besværligt og sikkert også dyrere end en overligger

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis