Armatur med LED

Hej

jeg har et spørgsmål ang Et 1x36W Grund armatur jeg skifter til 1 x 18W LED.

Jeg er elektriker men er sku lidt i tvivl hvad fanden der sker så håber der er en tekniker derude der kan hjælpe mig lidt her.

Først. jeg ved det ikke giver samme lysstyrke. dog VIL kunden have det installeret.

men vi kom til at snakke om, om det kunne svare sig at pille spolen fra i armaturet for at spare de normale 10W som en spole bruger i normal tilstand.

Jeg har så lavet følgene målinger og det gir sku ikke helt mening i mit hoved.

Jeg har brugt et FLUKE 287 TRUE Rms Multimeter.

Spole + Kondensator = 81,35W
Kondensator = 83,67W
Spile = 19,08W
Intet = 18,61W

målingerne er lavet hvor spændingen var fra 227,6 V til 228,53 V

Ved det nok har nået med Cosphi at gøre og mit multimeter ikke kan måle det.
Dog vil jeg mene at det min multimeter kan måle er den effekt måleren i målertavlen måler og derfor det jeg betaler for?

håber i vil hjælpe.!

Hey

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis jeg forstår dig ret har du så skiftet en "alm" lysstofrør ud med et led rør, hvor i så fald skal du jo huske enten at udskift glimtænderen med en "dummy", hvis der er en elektronisk ballastspole skal denne sløjfes på flg. måde http://www.climacare.dk/userfiles/file/Dokumenter/Vejledning%20LED%20DK%20T8-T10-GEN-3%2009-12-2011.pdf

yes yes.. alt det er ordnet ^^ altså det lyser og det hele. dog forstår jeg ikke hvorfor forbruget er så højt.??

Hey

Hej Eth0

Først vil jeg sige at du fint kan få LED rør der giver mere LUX på gulvet end et 36Watt lysstofrør - det handler om at købe kvalitets LED rør på dette punkt.. svære er det ikke...
------------------------------------------
Mht. dine målinger, så er det sådan at du ikke kan måle effekt (Watt) med dit Trms multimeter.

I Spolen kommer spændingen 90° før strømmen (1/4-periode).

Og i en kondensator kommer spændingen 90° efter strømmen (1/4-periode).