Etablering af mødding

Hej alle

Vi står foran etablering af en mødding til hestemøg som den nedenfor. Umiddelbart forestiller jeg mig at vi selv blander beton til bunden samt siderne af fundablokke, men pga. min begrænsede erfaring på området er jeg er noget i vildrede i forhold til: 

1. Hvor tyk skal bunden være?
2. Hvor mange lag armeringsnet skal der etableres i bunden?

Jeg forestiller mig at blande cement og grus i forholdet 1:5. 

Vi vil etablere noget i stil med nedenstående billede - så har i en idé om projektet.


God aften og på forhånd tak. 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ikke murer, men jeg tænker at der skal jern i siderne.

Skal der køre en traktor med frontlæsser ind og tage mødding? så skal tykkelsen af bunden vurderes/beregnes ud fra det

husk afløb
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I gamle dage hvor sådanne åbne møddingssteder var almindelig, havde man i bedste fald afløb til ajlebeholder, som man tømte ved at pumpe ajlen, som mest bestod af regnvand, op og bringe den ud på egnede marken med en ajlespreder. En dyr og dårlig måde at klare det problem på,
Jeg ville sørge for en fornuftig overdækning, hvilket jeg også tror er et krav i dag, så du slipper for de enorme mængder regnvand. Ligeledes skal du sørge for at overfladevand fra din flisebelægnming naturligvis ikke ledes ned i møddingsstedet.
En støbning i bunden med 1-4-7 og så et 10 mm rionet og 15-20 cm tykt skal sagtens kunne klare en traktor med frontlæsser til at tømme stedet. Siderne kan bygges i 30 cm fundablokke, og med 8 mm. tentorstål lagt ind i hvert skifte, ville jeg ikke være bange for den konstruktion.
Men for helvede, pas på at ikke ajlen kan løbe ud i vandløb og/eller blande sig med overfladevand til off. kloak. Du bliver skudt, dræbt, parteret, slået ihjel, brændt på bål, fængslet og bødestraffet langt ind i Helvedet, hvis noget går galt.

Med venlig hilsen
ktm

 

10-12 cm beton i bunden armeret med 8 mm 150x150 mm rionet. Siderne vil jeg tro godt kan nøjes med en 20 cm blok om end ikke andet så en 29 hvis du vil være sikker. Lav det med 8 mm jern lodret for hver 25 cm passer med hullerne i blokkene, samtidig ligger du 2 12 mm på langs i hvert skift hele vejen rundt det er en i hver side og det er der plads til.

Jeg ved ikke lige hvordan din grund ser ud men hvis du kunne lave lidt fald ud af møddingen så den ikke samler regnvand sammen. Ca 1% i fald vill være passende, men det skal hest være sådan at vandet løber væk fra bygninger og så videre.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ja meget er ændret de sidste 50 år, jeg boede på landet da jeg var 10 år til jeg var 19. Vi havde mange heste og møddingen var bare på jorden bag stalden, der kunne så til gengæld ikke gro noget der hvor den lå.  En gang om året fik naboen lov til at hente møget til sine marker, da vore marker kun var græs og gran plantage.

Det kan man altså ikke gøre i dag, du bliver med garanti hængt i den nærmeste lygte pæl til skræk og advarsel ! 

Annonce
Efter min mening bør bunden som minimum udføres med en færdigblandet beton, som skal være i aggressiv klasse. Der er tale om en beton, som er under kraftig påvirkning af vind og vejr, samt påvirkning fra selve møddingen. Mit bud er derfor at en beton i moderat klasse hurtigt vil blive nedbrudt.
Hej Funkmaster.

Ikke for attage pippet fra dig, men før du går igang skal du lige sørge for at din møddingsplads svarer til de dyreenheder du har og der er afløbsforhold til ajlebeholder med passende kapacitet, incl regnvandet fra møddingspladsen.

Det har været temmelig reguleret med krav og normer for den slags mindst de seneste 20-25 år.

Så før du starter skal du nok have en snak med teknisk forvaltning.

Og selv om du blot "genopfører" en gammel møddingsplads tror jeg du skal have snakken med forvaltningen.
De kan også oplyse dig om normerne for kapacitet osv.

Held med projektet.

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af Funkmaster på 28 feb 2014 15:08
Hej alle,

Tak for alle jeres svar. Dem tager jeg med mig.

Jf. gældende lovgivning på området, har jeg gennemlæst reglerne på denne side. Kommunen skal godkende pladsen. Mht. afløb er det vist besætnings- og kommunespecifikt, så den del tager jeg med teknisk forvaltning.

Hej Funk )

Dit link virker ikke.....

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af njord på 28 feb 2014 15:10
Hej Funk )

Dit link virker ikke.....

MVH Njord
Har redigeret mit indlæg. Klik på "denne side".
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis