Etablering af mødding

Hej alle

Vi står foran etablering af en mødding til hestemøg som den nedenfor. Umiddelbart forestiller jeg mig at vi selv blander beton til bunden samt siderne af fundablokke, men pga. min begrænsede erfaring på området er jeg er noget i vildrede i forhold til: 

1. Hvor tyk skal bunden være?
2. Hvor mange lag armeringsnet skal der etableres i bunden?

Jeg forestiller mig at blande cement og grus i forholdet 1:5. 

Vi vil etablere noget i stil med nedenstående billede - så har i en idé om projektet.


God aften og på forhånd tak. 

Hej alle Vi står foran etablering af en mødding... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Husk i øvrigt på, at det er et statussymbol at have en højt stakket mødding til off. beskuelse for at vise sin velstand.
Når folk og fæ kom agende forbi og så den store mødding, kunne man se, at her bor der en velhavende bonde med stor besætning. En datter fra en sådan gård, ville være et rigtig godt parti, hvilket kunne hjælpe bonden med at få afsat pigebarnet, inden hun gik i frø.
En ikke uvæsentlig detalje!! Den viste møddingsplads er måske lidt i den forsagte afdeling?

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 28 feb 2014 16:34
Husk i øvrigt på, at det er et statussymbol at have en højt stakket mødding til off. beskuelse for at vise sin velstand.
Når folk og fæ kom agende forbi og så den store mødding, kunne man se, at her bor der en velhavende bonde med stor besætning. En datter fra en sådan gård, ville være et rigtig godt parti, hvilket kunne hjælpe bonden med at få afsat pigebarnet, inden hun gik i frø.
En ikke uvæsentlig detalje!! Den viste møddingsplads er måske lidt i den forsagte afdeling?
Det er værdifuld viden! Jeg vil lade det gå videre til chefen på området, at tømmefrekvensen skal være i den absolut lave ende

Og sådan en kommentar fra en fritidsbonde - med 2 heste på gården.
Møddingen skal være overdækket - har en lignende som på billedet, og folk fra kommunen kom forbi og sagde at den skulle dækkes over med en pressening. De havde fået klager over mange fluer i området (ja hallo - 2013 var ekstrem mht. fluer - men ikke lige fra vores mødding )

Jeg ville også tænke meget over om det er til at læsse på møddingen, og om det er til at tømme den. Skal den fyldes med trillebør, så er det måske en mulighed at forsænke møddingen, så du blot skal tippe trillebøreren?
Jeg har lidt ideer til hvordan aflæsning kan gøres let, men har ikke lagt mig fast på noget endnu. Evt. ved at gøre den ene side lidt lavere end den anden, således at der kan laves en lille permanent rampe op. Overdækning bør ikke være et problem.

Andreaskaup - Skal du montere afløb i møddingen hvis du overdækker den? Afløbet driller mig lidt da jeg ikke har fundet en god løsning til den del endnu.

Har sendt nogle spørgsmål til kommunen, men venter nu på 6. arbejdsdag for svar. Borgerservice.

Hvad gør man i øvrigt for at sikre rionettet ikke falder sammen i bunden hen over midten inden støbning? Ligger man en flise eller to under?
Vores mødding er anlagt for mange år siden - uden afløb, og der "løber" sjældent noget fra den. Der er sikkert andre krav nu til dags ved nyetableringer. Held og lykke med borgerservice - det svar man modtager afhænger sikkert i stor stil af hvilken kommune man bor i, samt hvilken medarbejder man får fat på.

Mht. rionettet, så bare understøt det flere steder - f.eks. med mursten.

Lig om muligt møddingen så tæt på hvor du skal muge ud - det giver kortest kørsel med trillebøren, hvilket man kommer til at værdsætte!
Annonce
Begyndte at grave i dag. Fortsætter i morgen:



Graver ud til ca. 20 cm bund, med ca. 5 cm fald ned mod enden.
Har ingen erfaring med beton, så når nu mørtelslaskeren kigger forbi med lastbilen og fylder hullet ud oven på mit rionet imellem fundablokkene, hvordan får jeg så etableret det fald jeg skal bruge? Gør jeg ingenting vil det fordele sig så det er i vatter, så jeg skal foretage mig et eller andet - men hvad og hvordan? 

Beklager det dumme spørgsmål 
Ingen der har erfaringer med beton?

Efterspørger input til:
- hvordan får jeg sikret det korrekte fald når betonbilen er her?
- skal jeg have noget i bunden? Eksempelvis stabilgrus?
Jeg skal ikke kloge i, hvordan man skal styre et fald. Du skal i hvert fald sørge for at det ikke er selvnivellerende.
Når jeg har lavet noget i den retning, har det være med selvblandet beton, hvor det går noget langsommere med at støbe, og man derfor har lidt tid, hvor det kan sætte sig.
Jeg kan fint se det dilemma, men tør absolut ikke klåååge mig.

Med venlig hilsen
ktm

 

En afslutning på emnet følger her: 

Jeg gravede en støberende ned til frostfri (75-90 cm) dybde. Fyldte den op med støbemix blandet i cement 1:5. Satte første sæt blokke. Lod det tørre. Satte de næste sæt blokke så siderne stod færdige. Vertikal jern i hver blok, samt horisontalt i hvert tredje sæt. Derudover jern i hjørnerne med et godt overlap. 



Derefter kom dansk mobil beton med en vibreringsfri aggressiv styrkeklasse 35 beton iblandet granitskærver til bunden. Den blev støbt i en tykkelse på ca. 15-20 cm (ca. 3,5 m3). 



Underlaget blev ca. 5-8 cm. stampet stabil. Der ligger rionet ca. i midten af det støbte over hele fladen. Faldet styrede jeg vha. en hjemmelavet "rager" hvor jeg trak betonen op mod indgangen. Den tørrede ret hurtigt, så det var ikke let. Samtidig gjorde afløbet nede mod enden tingene en del sværere. Faldet endte med at blive fint, men slutter ikke helt i niveau ved afløbet. 

Bunden har tørret i 14 dage inden vi begyndte at benytte møddingen. Møddingen har kostet ca. 11.000 kr. (her er indregnet honorar på 2.000,- til kommunen for behandling af anmeldelse), og en helvedes masse tid. Alt er udført med håndkraft og jeg er pt. ved at fordele jorden fra udgravning af bund rundt omkring på martriklen

Så er der lidt info til andre, der påtænker samme projekt. 
Det ser rigtig fint ud! Det lyder som om det er lavet ganske solidt, og det bliver du glad for!
Tak for tilbagemeldingen.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis