Tørretumbler i lejlighed - ideer søges

Hej forum

Jeg bor i en lejlighed i en københavnerlejlighed. Desværre var der ikke plads til tørretumbler da vi renoverede lejligheden i sommers.

Vi har sådan set accepteret vi må leve uden, men har så set andre have en mindre at stå i et værelse.

Vi har så et rigtig stort garderobeskab og tænkte på om man måtte sætte en tørretumbler derinde :-)

Men mår man det eller er der specielle regler mht. hvor sådan en tørretumbler skal placeres?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg lige ser det har du lidt 2 muligheder, hvis du har en vaskemaskine, så var det en mulighed at skifte den til en vaskemaskine der også kan tørretumble. Alternativt skal du købe en kondenstørretumbler, den behøver ingen aftræk og kan i princippet stå alle steder. Men den afgiver en del varme når den køre og vil også afgive en lidt fugt, så jeg ville ikke stille den i et lukket skab, men du lader skabet stå åbent når du køre med den og lufter ud når du er færdig, så kan en kondenstørretumbler måske godt være løsningen. Hvor stort er rummet skabet står i?

Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
Den vaskemaskine vi valgte var en integrebar maskine fra siemens hvorpå der er sat en skabslåge så det passer til køkkenet. I den dybde som vaskemaskinen max må have kombineret med kravet om skabslågen, findes der ikke nogen kombiløsninger med tørre og vask i samme maskine. Vi forhørte både tyske og danske forhandlere.

skabet er 100cm bredt, 50 cm dybt og 230cm højt. Hvis dybden er et problem kunne man måske dreje maskinen 90 grader? Ved ikke om det kan udnyttes, men på den anden side væggen i det skabsrum jeg snakker om er håndvaskeskabet i køkkenet med afløb, måske man kunne udnytte afløbet?

Hvis du køber en kondenstørretumbler så har du ikke behov for et aftræk, den samler vandet i en beholder og blæser luften ud i rummet. Så du kan godt stille den i skabet, du må bare ikke lukke den når den køre og jeg vil også mene det er bedst at have mulighed for at lufte ud i rummet ellers vil der blive fugtigt selvom kondenssystemet samler det meste vand. Men prøv at hoppe ind til din hvidevarer pusher og hør hvad han tænker om at sætte en kondenstørretumbler op. Det er næsten den eneste løsning jeg kan se der er, når du ikke har mulighed for at få hul ud gennem ydermuren.

Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
Nogle kondenstørretumblere har afløbsslange, og opsamler ikke vand i en beholder. Så vær opmærksom på det, når du køber maskinen.
De bedste kondenstørretumblere har indbygget varmepumpe som gør at varmen genbruges, de bruger meget mindre strøm og sender meget mindre varm luft ud i rummet.
Annonce

Vi har en AEG kondenstumbler, med indbygget "varmepumpe" den giver da noget varme fra sig, men den står også i et lille rum, på ca. 5m2

Jeg har aldrig prøvet en kondenserende uden varmepumpe, men den varmer jo nok en del mere.

Det er kun dem med varmepumpe, der har den gode energimærkning, så der er en del el at spare, når man køber sådan en, i forhold til de andre.

Vi købte en vaske/tørremaskine fra www.elsalg.dk, og den har virket ganske fint. Vi bor også selv i lejlighed, og vores badeværelse er kun 6,5 km2. Dette har fungeret ganske fint for os, da vi kun har plads til "en" slags maskine.
Det virker upåklageligt med en beholder der samler vandet.

facadeisolering og pudsning af facader hos JTF

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis