Hævet terrasse i herrgårdsblokke

Hej

Min hus er bygget i en vinkel på en skrå grund. Vores nuværende terrasse ligger inde i denne vinkel og er hævet ca. 50 cm over jorden og støttes af natursten. Jeg overvejer at udvide terrasse til sommer. Terrassen skal lægges i herregårdssten.

Min plan er at sænke den nuværende teresse 10 cm og udvide den så den får et ydre mål som hedder 5 x 4,5 meter. Den nye støttemur skal være ca. 40 cm høj. støttemurene vil gå  parallelt med gavlene på huset.

Men jeg er i tvivl om hvordan jeg griber støttemuren an, skal jeg støbe et fondament til den af fondablokke? hvor dybt og skal jeg bagstøbe også? og hvordan med vand? skal der drænes på en eller anden måde bag murene? Jeg frygter lidt at få lavet et sobbebassin mellem husets fondament og støttemurene, men er det overhovedet noget jeg bør frygte?

Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe

Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skal det være helt ideelt, laver du en sokkel i frostfri dybde.

Hvis du fylder op med sand, skulle det ikke give problemer med vand, men man laver jo normalt lidt fald på fliserne, så vandet kan løbe af (væk fra huset)

Jeg ville grave 50 cm under terræn og støbe op før muren bygges op af blokke, bagstøb 15 - 20 cm i bundenskråt op til sidste blok.

Det vil være en god sikkerhed at lægge en drænslange rundt i terrænhøjde og lade den munde ud i et hjørne af soklen, den kan gemmes bag en busk.
Tak for svar, så har jeg en nogenlunde idé om hvordan jeg skal gribe projektet an :-)

Lav-det-selv - Hvis du kan, ellers lad proffer om det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis