Dybde på indvendig pumpebrønd

Min siutation er kort fortalt... hus fra 30'erne hvor kældergulvet er støbt direkte oven på jorden. Bærende væg i midten som trækker fugten 20 cm. op inden den rammer murpap imellem stenene. Vand i kælderen ved store regnskyl både nedefra (opstigende grundvand) og kælderskakt. Ingen åbne afløb indvendig. Kun et proppet hvor vaskemaskine og tørretumbler er koblet på. 

Min plan er... Grave hul i midten af kælderen. Sætte kloakrør 40 cm i diameter ned ca. 1-1,5 m. plasticbund nederst i rør. drænpumpe ned. bore huller i kloakrør den højde (ca. 5-10 cm. under bærende væg) så vandet kan sive ind og derfra pumpe ud i afløb. Sikre mig at jeg heller ikke kommer under ydersokkel. Evt. hvis ovennævnte ikke er nok så grave drænrør i x i kælderen som er ca. 80 kvm. 

Der er etableret omfangsdræn rundt om huset


Mine spørgsmål: 

1) Kan der komme sætningsskader på huset når leret bliver udtørret? Tænker ikke det er anderledes end om sommeren når grundvandet er lavere? + passer selvfølgelig på ikke at dræne for meget! 

2) Hvad sker der hvis kloakrøret kommer under ydersokkel på huset og hvis jeg ikke sætter bund i røret? 

3) Vil det give et problem med det indvendige hul i kælderen med opstigende fugt og vil det kunne lugtes? ellers kunne det jo være en mulighed at placere brønden udenfor + skyde drænrør ind i kælderen (5-10 cm. under bærende væg i midten) og som et X i kælderen, men tænker at dette er mere besværligt + at løsning 1 også vil redde os næste gang der står vand på kældergulv som ved sidste regnskyl for 1 år siden. 

P.S. Har gravet et hul indefor. Vandet et 25cm. nede under kældergulv. har ikke fået set hvor langt bærende væg går ned og heller ikke ydersokkel... 

Håber at nogle herinde kan hjælpe  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det er da meget brugt i huse der har dit problem, jeg vil dog anbefale dig at lave et større "kammer" nede i gulvet så pumpen ikke skal kører så ofte. Så skal du blot have en dykpumpe med kviksølvs automatik, så vil det kunne passe sig selv. Du kan netop med flyde kontakten bestemme hvor meget vand der må være i "kammeret". Onkel Harald har godt nok sådan en billig dykpumpe med automatik, men det er kun en stålkugle der ruller over og berører to kontakt punkter, så den vil jeg ikke anbefale. Har selv en og trænger der lidt vand ind i flyderen ruster kuglen og giver en dårlig forbindelse til kontakterne. Du skal ikke støbe fast bund i Kammeret så lukker du af for op trængende vand, læg en flise ned som pumpen kan stå på.

Hvis du laver din pumpebrønd her til sommer, hvor der ikke skulle stå grundvand så højt.

Så sætter du pumpen til, så den holder sommer vandstand, til næste efterår/vinter,så burde du ikke få sætningsskader.

Husk hvis du har separat kloakeret, at du kun må koble den på regnvandsledningen. 

Tak, for hjælpen den med sommervandstanden lyder som en god ide!!!

Jeg har nu også imellemtiden fået et tilbud fra en kloakmester, som vil etablere en pumpebrønd udenfor og sandfangsbrønd > føre drænrør ind under kældergulv som X ud i alle rum. Det er den mest optimale metode, som han siger og det lyder jo også fornuftigt

så slipper vi for hul og dæksel inde i kælderen + fugtoptrængning. Til gengæld ville 1. metode løse problemet hvis der står vand i kælderskakten og kommer ind derfra, eftersom det ville ryge ned i brønden. Det må jeg løse på et andet tidspunkt. Kælderdøren som åbner ud af istedet for ind ad er købt og det løser da lidt af problemet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis