Overstrygning af tag - vindhætter eller??

Endnu et spørgsmål - taget på mit hus, som er cementtagsten, er tæt, men det er lidt medtaget, og jeg vil gerne forlænge dets levetid, da jeg ikke har råd til et nyt tag de næste år. Jeg har lige renset tagrenderne og i den forbindelse fik jeg jo kigget lidt nærmere på det. 

På nordsiden af taget (den side, som ikke ses på min avatar) er der ret meget mos, hvilket jeg selv vil fjerne. Samtidig overvejer jeg så, om ikke det var en god ide at overstryge taget, da det i nogle fuger ikke har det sådan supergodt. 
Men hvis man gør det, kan jeg forstå, at taget idet det bliver tæt, skal have en anden form for ventilation, på tagfirmahjemmesider skriver de vindhætter. 
Nogen af jer, der ved, hvordan man gør sådan noget - eller er der andet, der er en bedre ide end at overstryge det? 
Jeg tænker også på at give det en form for overfladebehandling (maling eller andet) efter at have fjernet mossen og renset det, er der nogen af jer, der har gode forslag til, hvad man kunne give det af behandling? 
Jeg kan en af de nærmeste dage tage nogle nærbilleder af nogle af tagstenene, hvis det er nødvendigt

På forhånd mange tak. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej, jeg er tømrer, Istedet for ny overstrygning ville jeg hellere gemme pengene til et nyt tag. Mossen er med til at gøre dit tag tæt for slagregn og fygesne. Hvis du fjerner mossen følger meget af overstrygningen og måske tagsten med. gamle cementtagsten kan være meget skrøbelige.

Mht ventilation ved ny overstrygning, så kan du være heldig at finde nogle gamle tagsten med ventilationstuds I. Husk at komme insektnet I studsen. Alternativt kan du bore et 100 mm hul I hver gavl over loftrum og sætte riste i.
Hej Jesper,
Tak for svar . Havde næsten opgivet denne tråd, så er rigtig glad for, at du kom på banen .

Mht. overstrygning, så ville jeg gøre det selv, der hvor jeg kunne se, der var behov. Jeg har nemlig ikke råd til et nyt tag de næste fem år eller sådan noget. Med mindre Lotto gider skynde sig lidt mere med at falde min vej, haha.
Hvis jeg har råd, ville jeg, når taget en dag skal skiftes, rigtig gerne have blådæmpede tegl, for de er virkelig flotte og passer godt til huset - jeg synes, at et sort tag er alt for hårdt til mit hus, det grå tag, der er nu, klæder det. Tegl er bare lidt lækrere end cementsten. Men blådæmpede tegl er jo også grumme dyrt.

Jeg har været oppe at stå på en stige, og jeg har fjernet en hel spandfuld mos med hænderne et sted på taget, det sidder ikke ret fast, og der kom hverken sten eller fuger med - har jo altså ikke tænkt mig at udsætte taget for en højtryksrenser eller i den dur, for det ved jeg godt vil være alt for hårdt for det. Det virker nu ikke specielt skrøbeligt, har sådan pillet og trommet og hevet lidt i nogle af stenene, og de er ikke døden nær eller noget.
Jeg er en tålmodig sjæl, og jeg gider godt stå et par dage med en børste på en pind eller sådan et eller andet og håndkraft og forsigtigt fjerne det tykkeste og tungeste mos. Og så var det jeg tænkte, at jeg, som jeg kom frem, bare ville bruge noget overstrygningskit hvis jeg finder steder, hvor der er noget, der virker løst eller trængende. Kan man ikke det, når man er fiks på fingrene?
Og mange tak for rådet om ventilation, det finder jeg lige ud af. Det lyder en del lettere end vindhætter.

Kan man male cementsten med noget, som overfladebehandler stenene og dermed kan forny dem lidt og samtidig måske forebygge nyt mos?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen.

Jeg ved at der er firmaer der maler gamle bølgeplade tage, men om de kan male oven på porøse tagsten ved jeg ikke. Det koster vist ikke ret meget for at få det malet.

Du kan bade få skum og kit I "pølser" til overstrygning, og det er ikke særligt svært at lave.

Dit hus skal da have sort glaseret tegl på, når den tid kommer. Man kan ikke lægge andet på en pudset patriciervilla 8)
Ah, ok - så vil jeg lige prøve at spørge nogle tagfirmaer, om man kan male cementtagsten. Og hvis nogen herinde ved det, så sig endelig til

Hehe - åh jo, DET kan man godt
Der gik jo mode i de sortglaserede tegl under opsvinget, uha, det skulle alle pludselig have. Men jeg bryder mig faktisk slet ikke så meget om dem, jeg synes, den blanke overflade er for skinnende og det sorte er alt for hårdt i udtrykket. Jeg bryder mig dels ikke om dem, og dels er det da kedeligt at komme til at ligne alle de andre.
På flere flotte godser og hvad ved jeg har man lagt blådæmpede tegl, og jeg synes, de er SÅ flotte. Se bare her - det er Aggersvold Gods og et hus lidt uden for København: 



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hov, den gad ikke vedhæfte billederne. Øjeblik.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det vil sikkert også klæde dit hus med en blådæmpet sten.

Sortglaseret tegl var oprindeligt et prestige produkt ligesom en patriciervilla var. Det er rigtigt at der var mange i opsvinget der pludseligt skulle have Sortglaseret tegl. OGSÅ PARCELHUSE! 8/

Ligesom mange kønne rødstens og gulstens villaer pludseligt skulle vandskures og derved ødelægges for altid og males HVIDE! - med sort glaseret tegl

Vh
Suk. Kan slet ikke tåle at glo på sådan nogle billeder. Farvespillet i stenenes fine blågrå er så fantastisk. Og det klæder det pudsede facader så überfint, det er et meget blidere og mere romantisk, vintage-udtryk, hvor de sorte er så hårde og dominerende.
Fatter ikke, hvorfor alle folk dog partout skal have sortglaserede sten, det må være fordi, de slet ikke aner, at de blådæmpede findes. Det skulle ikke være dyrere med blådæmpede end glaserede, jeg forstår det altså ikke.
Må hellere købe en ekstra lottokupon i morgen <3.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tusind tak, ja, det tror jeg, det vil. 

Og ja - der gik jo grassat, det der. Har set tresser-parcelhuse i både gule og røde mursten med sortglaseret tegl, og det ligner altså jeg ved ikke hvad. 
Her i nærheden ligger et nybygget, gult murstenshus, og det har glaserede, røde tagsten, som jeg ikke engang tror er rigtigt tegl, det ligner nærmest lakeret plastic, det er simpelthen så grimt. Det MÅ være en afsmitning af den der mode. 

Vil også nok mene, at det er fjollet at forsøge at forvandle murermestervillaer til noget, de ikke er, ved at forsøge at patricier-forvandle dem. Sådan noget ender stort set altid med at blive lidt mystisk og stilløst. Ak ja. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu vi snakker tage, ing? Og stilforvirring ... så er alt det der med murstenshusene det rene vand. 

Jeg var barn i bl.a. det her hus - et norsk bjælkehus, som ligger i Bistrup ved Birkerød. Som min far satte i stand fra krybekælder til hver eneste kvist. Og hvor jeg lærte som 9-årig at kitte vinduer med palæruder nydeligt og derefter male med oliemaling uden at komme ud på glasset, hehe. 
Der var naturligvis grønt tagpap på i shingles. Og min far fablede tit om mulighederne for græs på taget. Hvorefter jeg fablede om, hvorvidt får godt kunne bo oppe på ens tag

Nå, men ... for ca. ti år siden lagde ejerne (vi flyttede ud for lidt over tyve år siden) guddødemig røde tegl på det hus. Aaaaaaarrrrrrrrggghhhhhhhh! What?!? Jeg fatter ikke engang, at de har fundet et firma, som ville gå med til at ødelægge sådan et unikt hus på den måde. Vræl. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også