Renovere egetræs borde / behandle træsorter..

Hejsa 
Jeg har netop købt nogle egetræs møbler (1 spisebord samt 1 skrivebord) som jeg går med en plan om at shine op så de igen står pæne og flotte.
Begge borde er massive. Jeg ved ikke så pokkers meget om maling/oliering/pigmentering/lud behandling osv så derfor denne tråd :-) 
Det er ikke fordi bordene er voldsomt slidte, men jeg vil gerne ha dem helt fine igen, så jeg vil tro det kræver en slibning og efterfølgende behandling med olie/sæbe eller andet.
Hvordan kan det anbefales at slibe bordene? Jeg er i besiddelse af en rystepudser og en excenter sliber. Kan det bruges, eller vil man få det slebet for ujævnt?
Derefter til behandlingen. Jeg kan ikke rigtig blive klog på hvad der vil være bedst. Jeg bryder mig ikke synderligt meget om udseendet på lakerede ege bordplader, så jeg hælder måske mest til sæbe behandling, eller hvid oliering (køkkenbords hvid olie har jeg vist noget af). Måske lud? Any ideas? Måske er der andre alternativer?
Når det så er sagt så ved jeg ikke HVORDAN de er behandlede til at starte med, altså om de har fået sæbe/olie eller andet, så er der nogen forholdsregler jeg skal tage mht den behandling jeg giver dem?


Derudover har jeg nogle vindues karme (rå gran) samt nogle vindues indfatninger (rå fyr)  og fodpaneler (rå fyr) som også er på beddingen. Jeg valgte dem med vilje umalede da jeg godt kan li man kan se årene i træet. Igen bryder jeg mig ikke om lakeret træ, men helt ubehandlet er det jo også noget møg = meget svært at vedligeholde, samt det blir hurtigt mat i farven pga sollys osv.
Jeg har lud behandlede loft brædder i stuen hvor alt dette skal være, samt hvide vægge. Jeg tænker at jeg måske godt kunne tænke mig at hvid pigmentere både karme og indfatninger.. Mon det vil blive FOR hvidt/lyst det hele? 
Som vindueskarm gør det jo ikke noget at de er bare en smule modstands dygtige overfor sollys samt evt vand stænk fra blonster osv. Så hvilken behandling vil i dette tilfælde være bedst?

På forhånd rigtig mange tak for jeres svar 

a.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne ligne hvid sæbe, det skrive bord,, så er det nemt, frisk det op med en gang ny sæbe,, altså vask det med, dertil indrettet sæbe,, vindueskarmene ville jeg ludbehandle og oliere med hvid olie, evt den bordplade olie du havde på lager, dine fodpaneler, skal du nok have din overflade behandling, på dit gulv med i overvejelse,, hva har du på der,,?? de skal jo helst ligne lidt hinanden,




Hej Jimmy og tak for dit svar.. 
Jeg er også inde på at skrivebordet er sæbe behandlet.. Spisebordet derimod er lidt mørkere i det, så det tror jeg er en form for olieret.. 
Nu skriver du at du ville ludbehandle OG oliere vindues karmene.. Er det ikke enten eller? 
Mht mit gulv så er det gulvtæppe med overgang til træ klik gulv.. Jeg ser lige om jeg kan sætte et foto på.




Skrivebordet er helt sikkert sæbebehandlet - jeg har et sofabord i sommerhuset i samme serie....

Det giver jeg PROBAT træsæbe med en skurebørste - og når det så er tørt har træet rejst sig lidt.

Så en let håndslibning med fint sandpapir - så er bordet som nyt igen - evt. pletter er også væk

Det får sådan en tur et par gange om året., det er en nem omgang.

De andre ting vil jeg lade andre udtale sig om

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også