Tilslutning af radiatorer til gulvvarme anlæg.

Hej,

Et måske lidt underligt spørgsmål:

I forbindelse med etablering af gulvvarme i min stueetage fik jeg opsat et gulvvarmeanlæg i min kælder (shunt/pumpe/mv.) med nok kredse til at kælderen også kunne forbindes hertil i fremtiden. Nu har økonomien desværre ændret sig og jeg kommer derfor til at skulle sætte radiatorer op i stedet for gulvvarme i kælderen.

Mit spørgsmål går derfor på om jeg kan tilslutte radiatorene til gulvvarmeanlægget hvor jeg så vil sørge for at termostaten altid er åben (der sidder en manuel ventil for hver kreds) og så lade termostaten på radiatoren styre behovet for varme. Selve gasfyret har en pumpe som kører efter behov og gulvarmeanlægget har en pumpe der kører efter behov (styret af en styreenhed med trådløse følere i stueetagen). Når pumpen på gulvvarmeanlægget IKKE kører pga. nedsat varmebehov i stueetagen, vil der så fortsat kunne komme varme til mine radiatorer (hjulpet af pumpen i gasfyret)? Eller lukker gulvmepumpen for at vandet kan passerer når den ikke kører?

Årsagen skyldes de pexrør som kører til radiatorene kommer op af gulvet et sted hvor det passer fint med tilslutning til gulvarmeanlægget.

Tak for hjælpen

Mvh Allan
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, men de bliver ikke varmere end det termostaten til gulvvarmen er sat til.

Ja det er i sandhed et lidt underligt spørgsmål, som jeg har svært ved at finde hoved og hale i

Har du endnu ikke fået monteret gulvvarme slangerne ?

For så kan du da godt montere radiatorer i stedet for. Men skal så have fjerne eller erstattet termostaten til gulv varmen for den er beregnet på lave temperaturer. Den bliver så unødvendig hvis du opsætter radiatorer hvor der vel bliver monteret termostater på hver radiator.

Det kan du sagtens. Men din fremløbstemperatur til radiatoren vil jo være begrænset af din shunt, så du skal regne med tilsvarende nedsat effekt i den. Men der er ingen rigtige problemer i at sætte den til. Hvis jeg har forstået korrekt i dit spørgsmål

Lidt af hvert, uden noget af det hele?
Hej.
Alt efter installationen, kan man så ikke tage radiatorfremløb før gulvvarmeshunt.

mvh

varmetossen

Køb radiatorer så store at de er beregnet til "lav" temperatur -(varmepumpe) -så går det nok......

Beregn f.eks fremløb til 45 grader ved "DUT" -så får du fin komfort ved din installation.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tak for de mange gode svar.

Jeg kan udlede af jeres svar, at det vil være fremløbstemperaturen som kan være en begrænsning og det er naturligvis noget jeg skal være opmærksom på.

Som det er nu er der i alt 12 kredse. De første 4 kredse er i brug til min stueetage (gulvvarme).

Tak for hjælpen.

Mvh Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis