skrifttyper på internettet koba 169 26-02-2014 10:00 Jeg skal have installeret nye kyrilliske skrifttyper på mine computere. Det er åbenbart ikke så nemt, som det var for 10 år siden, for jeg kan ikke finde noget på nettet, som virker. En gang var det altså nemt nok. Hvor kan jeg hente dem? 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Regmos 658 2700 26-02-2014 16:10 Jeg ved ikke om jeg forstår dig ret, men de fleste skrifttyper indeholder kyrilliske tegn. Prøv at trykke på windows tasten (den med logoet) og R samtidig > skriv charmap > OK. Sæt flueben i Avanceret visning og vælg Tegnsæt: Windows; Kyrillisk så kan du "bladre" gennem alle skrifttyperne i rullemenuen oppe i toppen. Mvh RegmosTømrer emeritus
koba Trådstarter 169 27-02-2014 10:08 Forstået. Og for så vidt så godt. Og hvad gør jeg så? Jeg skal bruge hele alfabetet. Alle maskiner kan skrive græsk ved hjælp af Symbol. Jeg skal kunne skrive russisk på samme måde ved at vælge skrifttypen Cyrillic. Kun den ældste af mine computere har stadig en brugbar russisk skrifttype (windows 95, dog uden startsving og planetgear), men den gamle dame nægter at kopiere typen. Jeg nævner med vilje ordet russisk, thi der er flere varianter af kyrillisk.
jenshøj 3604 4800 27-02-2014 10:57 Som regmos skriver, indeholder skrifttyperne alle tegnene. I "gamle" dage havde man specielle skrifttyper til hvert tegnsæt, men i dag er alle tegnsæt i skrifttyperne. Det du skal gøre, at er ændre layoutet på dit tastatur. På den måde kommer tastetrykkene til at bruge de andre tegn fra skrifttypen.
Regmos 658 2700 27-02-2014 11:20 Windowstasten + R > skriv intl.cpl > OK Vælg fanen Tastaturlayout og sprog > Skift tastatur... > Tilføj... Find Russisk > [+] udvid > flueben i Russisk > OK Skift til fanen Værktøjslinien Sprog og vælg hvordan den skal vises (klik Anvend for at forhåndsvise) og afslut med OK til det hele lukker. Nu kan du klikke på værktøjslinien og vælge det sprog (tastatur) du vil bruge. Når du så er færdig med at skrive russisk, klikker du bare tilbage til dansk igen. Mvh RegmosTømrer emeritus
Regmos 658 2700 27-02-2014 13:56 Sad lige og småkedede mig lidt, så du får lige denne Skift tastaturlayout (directors cut) Mvh RegmosTømrer emeritus Annonce
koba Trådstarter 169 28-02-2014 15:16 Jeg kan uden videre skifte tastatur-layout på min gamle kulfyrede 95´er. Men ikke på de nyere modeller. Jeg kan i hvert fald ikke uden videre finde ud af det. Men nu har jeg i det mindste dresseret den ene bærbare til at skrive russisk. Desværre har jeg glemt hvordan. Jeg prøvede mig frem, indtil det virkede. Alle mine computere er fra forrige århundrede. Tak for hjælpen.
pml36 309 8830 01-03-2014 17:51 på min win 7 højre klikker man på da ikonet ved siden af uret, vælger instillinger, vælger tilføj finder russisk og vupti så kan man skifte mellem da og ru