Efterisolering af sokkel

Jeg har et ældre træhus der står på en støbtsokkel og betonblokke. I forbindelse med ny beklædning overvejer jeg om det kan betale sig at efterisolere sokklen med enten hårdbatts eller flamingo

Facaden bliver efterisoleret når beklædningen kommer på. Husets gulv er på bjælkelag hvor der nok ligger 100-150 mm isolering. Denne konstruktione er ventileret

Men vil måske 50 mm isolering gøre en forskel på varmen i huset?

Nogen med konkret erfaring eller viden herom?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Selve soklen er jo ikke opvarmet og bliver det jo ikke da varme trækker opad !

Så det vil nok ikke være hensigts mæssigt at isolere der. der imod vil det være en rigtig god ide at få gulvet ordentligt isoleret med mindst 300 mm.

Hvorfor isolere gulvet? Du siger jo varmen trækker opad;-)
Varmen/kulden går hvor den har lyst hvis materialet er ledende...som feks beton, men det er rigtig at opvarmet luft stiger hurtig til vejrs

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Skriver du dette for at korrigere mig, eller hvad var hensigten ?

Man isolere gulvet for kulde ikke skal trække op i gulvet, når varmen trækker luften væk fra gulvet vil der uvilkårligt blive trukket kulde med op. Isoleres det så grundigt nedsættes kulde indstrømningen.

jeg er helt med på at det ikke virker varmende. Men der er jo ikke noget der bryder den kulde som en gammel betonsokkel transportere ind og op i gulvkonstruktionen.

I dag når der laves sokkel er der jo flamingo i blokkene - det havde men blot ikke den gang.
tak Jacob - den kendte jeg ikke. Men den understreger bare hvor stor forskel sådan en lille ting gør.

Super med fakta - det kunne Håndværker lærer noget af ;-)

Håndværkeren er altid villig til at lære noget nyt, og den der kom i sandhed bag på mig.

Men nu stille spørgeren jo spørgsmålet hvor huset er bygget af træ, d.v.s. der er ingen kuldebro imellem sokkel og muren der i dette tilfælde er lavet af træ. Træ især tørt træ har en enorm god isolerings evne og jo tykkere det er jo bedre. Jeg kunne forestille mig at remmen som huset er bygget op på mindst er et stykke halvtømmer på en 60 x 120 mm.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis