Regler ved mangler

Hej
Jeg har lige købt en lille stue lejlighed. Jeg synes at jo mere jeg bor her jo flere skader finder jeg ved lejligheden. Jeg har godt nok været indforstået med og finde skader og mangler inden jeg købte det. Men der er nogen af dem jeg tænker, at det virkeligt ikke kan være rigtigt at jeg selv skal betale for.

Min køkken, badeværelse og entre lægger ud til facaden, disse steder kan jeg tydeligt mærke at der kommer koldt luft op fra gulvet og gulv listerne, og gulvet er iskoldt når det er koldt udenfor, og jo mere vind der er uden for jo kolder synes jeg det virker i disse områder. Det er jo også forståeligt nok hvorfor, for kælderen under disse områder er ikke isoleret så godt.

Er det noget jeg selv skal betale for og udbedre? Men kan jo sige at 1 og 2 sals lejlighederne få jo sin isolering fra min lejlighed. kan det virkeligt være rigtigt at jeg selv skal betale for og udbeder disse ting og ikke ejerforeningen?

Jeg har også lagt mærke til at der er mug/svamp i kælderen, derfor har jeg mistanke om at der under gulvet i den nuværende køkken er mug/svamp. mistanken fik jeg da jeg her i weekenden rav nogen af køkken skabende og pud fra vægge ned, da så jeg noget der godt kunne minde om sort skimmel på de af soklerne som vare placeret tættes på væggen. Der er i hvert fald nogen ting som indikere at gulvet i køkkenet er fugtigt i nogen områder, og denne fugt kommer fra kælderen.

Dette er jo toppen jo af isbjerget, da jeg jo ikke er kommet så langt i min gør det selv projekt. Jeg skal lige have ravet en laminat linde gulv i køkkenet helt op, så jeg kan komme til planke gulvet og derefter vurdere om jeg også skal pille planke gulvet op.

Hvis det viser sig at det er mug/svamp og at fugten kommer fra kælderen, hvem skal betale for og udbedre dette?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan se ingen andre har svaret endnu - og jeg er nok heller ikke personen der kan svare. Men jeg har fundet dette link som jeg synes giver et godt svar på et spørgsmål af samme kaliber: http://www.andelsportal.dk/471/artikel/fugt-konstateret-i-lejlighed-ydermur-misvedligeholdt/

Lidt af hvert, uden noget af det hele?
Den kamp skal du heller ikke tage, for du vinder den ikke, der er bedre chance for at få det gennem ført hvis du pudser din advokat på dem. Du skal alligevel den vej hvis du vil rettens vej.
At der er isoleret dårligt mod kælderen, er ganske almindeligt i ældre byggeri. At du og de sagkyndige der har vejledt dig i købet ikke har opdaget/overvejet det, kan jeg ikke se på nogen måde kan kaldes en mangel. Det er klart, at havde det været en helt nybygget lejlighed, hvor isoleringen ikke lever op til det bygningsreglement, som bygningen er opført efter, havde der været en sag. Men ikke i en ældre ejendom.

Mht. skimmel så er det jo svært at sige, hvor det kommer fra ud fra din beskrivelse. Men det kan jo være kommet, hvis den tidligere ejer ikke har luftet nok ud. Jeg ville starte med at vaske det ned, og så se om det kommer igen med dit udluftningsmønster.
...hvis det er fugt og svamp...

Hvis der tale om decideret svamp, skal det udbedres.
Det er typisk en sag for ejendommens forsikring, så jeg ville alliere mig med bestyrelsen og få undersøgt det ordentligt.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Jeg har i mellem tiden fundet ud af at de har haft kæmpet med fugt føre. Der har været fugtigt pletter på vægende i stuelejlighederne, har jeg fået af vide. Det undre mig bare at de ikke har haft gjort mere ved det, nu de har været opmærksom på problemmet det. Det er jo logisk at hvis men har en kælder som er meget fugtig så vil der komme svamp. Jeg skulle male min kælder rum, der lage jeg mærke til at stortset alt det puds jeg skrabede af var våde og fugerne i murstenen var sku også våde.

Men som jeg læser de svar der bliver givet her, så må jeg vente og se hvad der sker. Her i januar og det meste af februar var inde klimaet ikke så godt. Det lugtede konstant af sur karklud. Det er blevet bedre nu, jeg ved ikke om det har noget med vejret og gør.

Hvis jeg finder svamp så må jeg melde det til ejedommens forsikring.

Tak for svar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også