Hævet terrasse med så få stolper som muligt

Hej

Jeg skal bygge en terrasse på ca. 8x5 meter snart. Den er hævet til stueniveau, dvs. at den kommer til at ligge ca. 1.65m over terræn.

Jeg vil meget gerne benytte arealet under terrassen som opbevaring, og vil derfor montere nogle stålplader på undersiden af terrassen.

Mit dilemma er hvor få stolper jeg kan nøjes med.

Kan jeg evt. køre med stolper på begge ydersider, og en række i midten, og så dimensionere nogle limtræsbjælker som tværbjælker ? Jeg synes ikke jeg kan finde nogle steder det står beskrevet. Har bestilt Teknisk Ståbi hjem fra biblioteket, for at sse om der er hjælp at hente der.
 
Tværbjælkerne skal gå på den lange led

Håber I kan hjælpe mig
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det letteste er faktisk at gå ned i den lokale trælast, og få dem til at beregne det for dig. De har opslagsværker og viden om det, og gør det gratis. For som du selv er inde på, er afhænger antallet af stolper jo af dimensionen af træet i resten af konstruktionen.
Skrevet af jenshøj på 25 feb 2014 11:56
Det letteste er faktisk at gå ned i den lokale trælast, og få dem til at beregne det for dig. De har opslagsværker og viden om det, og gør det gratis. For som du selv er inde på, er afhænger antallet af stolper jo af dimensionen af træet i resten af konstruktionen.


Tak for dit svar, det er også en måde at gøre det på.

Kunne bare være sjovt/interessant med lidt input på hvordan man kan gøre det.

Men jeg vil tage ned og plage min lokale trælast ved lejlighed
Jeg synes byggemarkederne er svære at komme i tale med, har prøvet et par stykker. Er der nogen der kan anbefale et byggemarked, eller skulle der være nogen med forslag til dimensionering af konstruktionen ?
Prøv at trille en anelse nordpå, og besøg Vanløse trælast.

http://www.vanloesetrae.dk/

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Selv om vores spørgsmål er forskellige, spørger vi egentligt til det samme - mit spørgsmål er her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/190151
Som jeg nævner - der må da findes et opslagsværk på nettet der giver sammenhæng mellem forskellige trædimensioner, nedbøjning, belastning som funktion af afstand mellem understøtningspunkter?
Skrevet af MartinMoth på 24 mar 2014 22:05
Selv om vores spørgsmål er forskellige, spørger vi egentligt til det samme - mit spørgsmål er her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/190151
Som jeg nævner - der må da findes et opslagsværk på nettet der giver sammenhæng mellem forskellige trædimensioner, nedbøjning, belastning som funktion af afstand mellem understøtningspunkter?


Ja du har ret. Jeg har ikke lykkedes med andet end at finde nogle værdier i teknisk ståbi, men det bliver sgu for kryptisk for mig.

Løsningen bliver nok at finde hjælp i en trælast, der har dygtige folk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis