svejsning - tilstas

Jeg har nu fået mig et fint stort 400 a migatronic svejseværk, og tager det med når jeg skal på land med min stålbåd til sommer, jeg er en meget rutineret pindesvejser men har ikke super meget erfaring med co2, jeg kan komme billigt til noget 1.2 pulvertråd fra esab, men er det for svært at bruge i forhold til massiv tråd til stillingssvejsning på noget måske ikke er 100% rent på pladetykkelser 4-7 mm under bunden af en båd?  Hvor stor forskel gør gassen på sværheden af stillingssvejsning? den smule jeg har prøvet under-op med blandgas og pulvertråd synes jeg meget nemt gaskoppen slaggede til, det bliver vel bare værre med co2!

Dr_Lyn
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rørtråd er helt klart numero uno til stillings svejsning :-)
Men prøv for så vidt muligt at få det slebet rent inden du slår igen, så får du det bedste resultat.
Du skal have en blandgas atal eller hvad de nu finder på at kalde det med ca 82% argon og 18% co2.
Men nu siger du pulvertråd, er det metalfyldt rørtråd eller flux fyldt?
Flux fyldt er noget nemmere at håndtere ved stillings svejsning, og giver generelt pænere sømme med letløseligt slagge, mens metal fyldt brænder hårdere og mere velegnet hvis grundmaterialet er urent.
Nogle rørtråde kan du bruge ren CO2 som beskyttelses gas, men det vil nok sprøjte noget mere.. En ny gaskop og sprøjt den ind i svejse spray, og sørg for at være lidt forsigtig når du banker knaster ud af den, så du ikke laver hakker i den, så er det ikke så slemt og nem at holde ren

De bedste hilsner Emil 
tråden er http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=7730 esab 15.02 og ser umiddelbart ud til at være god til stillingssvejsning men kan det betale sig at bruge at bruge en mindre tråd fx. massiv 0,8 eller 0,9 så det er nemmere at styre og samtidigt spare lidt på gasudgifterne, jeg ville helst have svejst det med en basisk pind så ved jeg hvad jeg laver men jeg er noget presset på tiden

Dr Lyn
Jeg har også en rulle lincon innershield til hvis det bliver blæsvejr, det fungere supergodt men er knap så billigt

Hvordan med polariteten, nogle typer pulvertråd, skal man bytte om på + og - i forhold til almindelig mag svejsning.

Kender du denne side, hvor en gut er i gang, med at bygge et stålskib.

En del fusk og klamp, men rigtig god underholdning....

http://submarineboat.com/sailboat.htm

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis