Tilpasse massiv træbordplade

I forbindelse med at vi skal fjerne en væg mellem køkken og stue vil jeg lave min egen lille ekstra "arbejds-ø", ved at købe en bordplade og lave et træskelet med ben/hylder under denne, som hvidmales.

Jeg ville egentlig helst have en laminatbordplade, men da denne skal tilpasses en del (pga. skorsten og aftræk fra fyr i forskellige dimensioner), samt det faktum at pladen skal være med afrundede kanter på både for- og bagside (hhv køkken og stueside), hælder jeg lidt til en træbordplade istedet.

Hvis man fx. køber noget som dette:

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30253449/

.. vil det så være muligt at afrunde kanter og hjørner med en overfræser? Eller er overfladen mon behandlet på en bestemt måde, for at gøre den smudsafvisende eller få den flotte farve på billedet?

Det skulle jo gerne se ud som om det var "skabt" til alrummet. Men vil hellere tilpasse, afrunde og skære selv, end bestille noget på mål, da det jo bliver stjernedyrt.

Hvad mener I?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træet skal bare olieres de steder, hvor du bearbejder det. Og så skal hele pladen selvfølgelig mættes efterfølgende.

Du skal dog passe lidt på med pladerne fra Ikea. De ser pæne ud på ydersiden, men det skyldes at stavene er lagt med den pæne side udad. Jeg ved af erfaring, at pladerne kan være meget grimme "inden i", når man begynder at skære i dem. Dvs. hvis man afkorter dem i længden, er snitfladen ikke nær så pæn, som den kant de leveres med. Det er ganske simpelt "skjult" meget dårligt træ inde i midten. Sådan var det i hvert fald for 4-5 år siden. Måske det er blevet bedre siden.
...Måske det er blevet bedre siden.

Jeg havde fat i et par massive IKEA bordplader for et ½ års tid siden, og der var ikke noget at komme efter.
Der blev skåret af længde, lavet indhak, rundet kanter, fræset vask i  og jeg stødte slet ikke på nogen dårligdomme undervejs.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Tak for svarene.
> Regmos; hvilke plader har du købt, om man må spørge?
OK, men de er jo netop lavet af spånplade med toplag af eg. Dem kunne jeg da forestille mig var problematiske at afrunde? Så kommer man jo ind til spånpladen?
Annonce
Det har du da fuldstændig ret i. Det gik vist lidt stærkt med det link

Det var to massive plader. Det lader ikke til de findes på IKEA's hjemmeside (mere?), men den plade du selv linker til, er vel udemærket til formålet.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
OK men jeg takker, jeg prøver lykken!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis